Beskärningsårstider – Omdiskuterat ämne med skral forskningsbakgrund

Publicerad: 29 september 2023

Beskärning är en nödvändighet i många urbana miljöer, men vad vet vi egentligen om vilken tidpunkt som är bäst för att beskära olika arter? I det här faktabladet sammanfattar vi forskningsläget, presenterar en ny studie och diskuterar vad resultaten av den innebär i praktiken.

Inom alla branscher finns olika typer av traditioner och arbetssätt som skapats utifrån kunskapsläget vid en specifik tidpunkt och som sedan levt vidare som vedertagna ”sanningar”. Dessa sanningar kan ibland verka harmlösa, men många gånger kan de ha större inverkan än vi tror.

Movium Fakta #4 2023 är skrivet av Anna Lund, Anna Levinsson, Johan Östberg och Björn Wiström.

Fakta:

I Moviums faktaserie Movium Fakta hittar du de senaste forskningsrönen och fördjupningarna i relevanta ämnen kring stadens ekologi och utemiljö.

Inte prenumerant? Självklart kan du köpa faktabladet i Moviums nätbokhandel

Länken till filen visas här för dig som är inloggad partner eller prenumerant alternativt medarbetare eller student vid SLU.