SLU i topp i ny rankning

Publicerad: 08 mars 2017

Sveriges lantbruksuniversitet hamnar i den absoluta toppen i ännu en internationell universitetsrankning. Denna gång är det QS Top Universities som rankar SLU på en fjärdeplats i kategorin Agriculture & Forestry.

SLU har dessutom på ett glädjande sätt rört sig uppåt i rankningen; år 2015 hade man en tiondeplats i den kategorin och år 2016 en sjundeplats.

Även inom ämnesområdet Veterinary Science ligger SLU bra till; på plats 28 i världen och i Europa på plats 12. SLU har också där klättrat, från plats 43 år 2015 via plats 30 förra året till alltså plats 28 i år.

– Särskilt glädjande är att vi rör oss uppåt i rankningen, säger SLU:s rektor Peter Högberg. Det visar att vi är en betydande spelare på den internationella scenen i dessa ämnesområden. Det här är en framgång som alla medarbetare har bidragit till och är delaktiga i.

På första plats återfinns universitetet i Wageningen i Nederländerna, följt av amerikanska Davis och Cornell. På femte plats kommer Berkeley.