Leken bygger samhället

Publicerad: 05 mars 2024

Hur hänger lek, konst och gestaltad livsmiljö ihop? Kom till Färgfabriken i Stockholm den 13 mars och lyssna på ett modererat samtal med bland annat SLU Tankesmedjan Moviums Lena Jungmark.

På Färgfabriken i Stockholm har en sandhög flyttat in. Verket Pröva högen har bjudit in alla som vill leka med pinnar, skräp och sand inomhus. Förskolor har strömmat till och barnen har fått leka som vore de utomhus. Hur förändras ett rum och en kontext när ”smuts” och skräp hamnar inomhus? Vilka beröringspunkter finns mellan lek, konst och gestaltad livsmiljö? Vad kan vi lära av lek i samhällsplaneringen?

Om detta ska konstnärerna till Pröva högen – Jenny Bengtsson och Jelena – samtala tillsammans med Lena Jungmark från SLU Tankesmedjan Movium, Tor Lindstrand, rektor på Konstfack och Mimmi Bengtsson från Örebro Kommun. Seminariet modereras av Anna-Karin Wulgué, chef på Färgfabriken, och är öppet och kostnadsfritt för alla – men kanske särskilt intressant för dig om arbetar som arkitekt, konstnär eller pedagog. Gemensam lunch efteråt i Färgfabrikens café till självkostnadspris.