Inget traditionsenligt valborgsfirande i Uppsala

Publicerad: 20 mars 2020

Aktiviteter kopplade till det traditionsenliga valborgsfirandet i Uppsala kommer att ställas in. Detta på grund av regeringens beslut att, på begäran av Folkhälsomyndigheten, stoppa allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med mer än 500 personer för att minska smittspridning av coronaviruset.

Dagarna kring sista april samlas vanligtvis uppemot 150 000 personer i Uppsalas centrala delar för att ta del av ett traditionsenligt valborgsfirande, varav en stor del är inresande besökare och studenter. Det finns ingen övergripande arrangör av evenemanget då programmet består av många olika programpunkter från ett flertal arrangörer, och även spontana sammankomster. Ett antal aktörer arbetar tillsammans för ett tryggt, snyggt och säkert firande i fokus.

Aktörerna är överens om att göra sitt yttersta för att förhindra smittspridningen och begränsa de aktiviteter som leder till större sammankomster. I den rådande situation vi befinner oss i kan därför valborgsfirandet i Uppsala inte genomföras. Aktörerna uppmanar till firande av vårens ankomst på annat sätt i år.

Följande aktiviteter kommer inte att genomföras:
• Forsränning
• Aktiviteter i Ekonomikumparken
• Sillunch UKK
• Mösspåtagning i Carolinabacken

Ytterligare information om program uppdateras löpande, se www.valborgiuppsala.se

Fakta:

Aktörerna kring valborgssamverkan i Uppsala består av Uppsala universitet, SLU, Uppsala Kommun, Akademiska sjukhuset, Region Uppsala, Polisen och Destination Uppsala.

Per-Olov Skatt, säkerhetschef
Avd. för Infra, Säkerhet