SLU på tio i topp-rankning

Publicerad: 07 mars 2017

Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) hamnar på tio i topplistan när organisationen Times Higher Education (THE) rankar världens små universitet. SLU hamnar på en niondeplats totalt, och på en sjätteplats sett till europeiska universitet.

– Vi är både glada och stolta över att placeras på denna topplista. Det är ett kvitto på våra medarbetares professionalitet och engagemang inom undervisning och forskning och som leder till goda resultat inom våra discipliner, kommenterar SLU:s prorektor Karin Holmgren.

Kriterierna för att räknas som ”mindre universitet” är att man har färre än 5 000 helårsstudenter och att man undervisar inom minst fyra ämnesområden.

I topp i rankningen finns i tur och ordning California Institute of Technology i USA, École Normale Supérieure i Frankrike och Pohang-universitetet i Sydkorea.

I kommentaren skriver THE ”fast SLU bara har 4 000 studenter är de spridda över flera campus i Sverige. Universitetet erbjuder mer än bara agrikulturella vetenskaper, man täcker även in exempelvis arkitektur, teknik och ekonomi. En stark betoning är på forskning och man producerar omkring 1 500 artiklar årligen”.