Kontaktinformation
Studera med funktionsnedsättning
Välkommen att mejla funka@slu.se om du vill veta mer om riktat pedagogiskt stöd. Läs mer på Studentwebben.
I en utbildning förekommer ofta flera olika typer av examinerande moment. Det kan exempelvis vara salstentor, hemtentor, projektarbeten, laborationer eller uppsatser. Vissa examinerande moment är skriftliga, andra muntliga. Ibland sker de individuellt och ibland i grupp. Studenter med pedagogiskt stöd kan ha behov av olika anpassningar på olika examinationer.
Efter det att du ansökt om stöd i Nais har du ett möte med en samordnare på Funka. Ni diskuterar dina utmaningar i olika delar av utbildningen. För examinerande moment kan samordnaren ge vissa rekommendationer om olika typer av anpassningar. Dessa dokumenteras i ett besked om stöd, som du som student har tillgång till i systemet Nais.
Baserat på samordnarens rekommendationer, är det ytterst kursledare/examinator som beslutar vilka anpassningar som är möjliga att genomföra på en viss kurs. Det görs i förhållande till kursmål och övriga kurskrav.
Ditt besked om stöd i Nais kan omfatta fler olika anpassningar, men svårigheterna kan variera från situation till situation beroende på examinationens innehåll och upplägg. Det är därför inte säkert att alla anpassningar behöver användas vid varje tillfälle. Som student har du ansvar för att påtala/anmäla ditt behov av anpassningar inför varje examination i utbildningen.
Du ska i god tid innan varje salstentamen anmäla dina önskemål om anpassningar och få dem beviljade. Ta reda på vad som gäller på varje kurs – hur du ska göra anmälan och när den ska göras. En alltför sen anmälan kan innebära att du måste tentera utan anpassningar.
Om du anmält dig till anpassad tentamen och får förhinder att delta ska du meddela den som arrangerar tentan och som du gjort anmälan till.
Om du har rekommendation om andra typer av anpassningar, exempelvis någon av nedanstående, ska du diskutera med läraren i mycket god tid. Gärna redan vid kursstart.
På andra typer av examinationer, exempelvis hemtentor, projektarbeten, uppsatser, labbrapporter eller redovisningar, kan anpassningarna variera beroende på vad som är möjligt i olika situationer. Hänsyn ska tas till studentens behov och till lärandemålen i utbildningen. Exempel på anpassningar:
Prata med läraren i god tid om du behöver förlängd tid för inlämningsuppgifter som uppsatser, hemtentor, projektarbeten eller labbrapporter.
Detta kan vara aktuellt om din funktionsnedsättning gör att du har svårt att presentera för en större grupp. Tanken är att du kan få redovisa i mindre grupp i början av utbildningen och förhoppningsvis kunna öva din förmåga stegvis.
Vissa funktionsnedsättningar kan innebära svårigheter att arbeta tillsammans med andra i grupp. Men att arbeta enskilt och lösa uppgifter på egen hand är inte alltid möjligt. Diskutera med läraren om du har den här rekommenderade anpassningen i ditt Nais-besked.
Välkommen att mejla funka@slu.se om du vill veta mer om riktat pedagogiskt stöd. Läs mer på Studentwebben.