SLU:s avgångsstudenter hedrades på Thesis Day i Alnarp och Utuna

Publicerad: 31 maj 2018

Igår skapades en ny tradition på SLU då Thesis Day arrangerades för första gången i Alnarp och Ultuna, en dag för att hedra SLU:s studenter som är på väg ut i arbetslivet och sprida kunskap om deras examensarbeten.

Ett hundratal studenter deltog på Thesis Day med posters och miniseminarier. Delar av programmet var gemensamt och streamades mellan Ultuna och Alnarp, andra delar hade en lokal inramning.

SLU:s prorektor, Karin Holmgren, inledde Thesis Day med ett tal till studenterna. Hortonomen och trädgårdsexperten Maj-Lis Pettersson delade med sig av sina erfarenheter inom trädgård. Maj-Lis har en lång karriär bakom sig och medverkat i flera radioprogram, böcker och tidningar.

Efter inledningen var det dags för posterutställning och miniseminarier. Flera förbipasserande stannade till för att titta på utställningen, prata med studenterna och lära sig mer om de olika ämnena som presenterades. Allt från hästars beteende vid smärta till hur svenska företag kan påskynda den process som gör dem förberedda att ta in arbetskraft från en annan kultur.

Dagen avslutades med prisutdelning och en mottagning som SLU Alumn och SLU Alumn Alnarp höll i.

Fakta:

Priser Ultuna

Vinnare av bästa examensposter

Ingrid Alsén, biologystudent med sin poster "Bin mot elefanter".

Delad andra plats

Felicia Norén and Sofia Ronström, ekonomagronomer.
Titel: Gefleortens mejeriförening – Orsaken bakom fusionen med Arla

Amanda Krämbring och Tuulia Kähkönen, ekonomie kandidatprogrammet.
Titel: Kan artificiell intelligens ersätta framtidens revisorer? En studie om digitaliseringens effekter på revisorns roll.

Vinnare i kategorin bästa muntliga presentation

Ulrica Robertsson, Animal Science.
Titel: Utfodring med kompakt fullfoder- effecter på mjölkkors beteende, tudsbudget och mjölkproduktion.

Elin Uppsäll, Animal Science.
Titel: How to approach a whiter future: Dairy farmers perception and preference for breeding traits concerning environmental issues.

Priser Alnarp

Bästa poster

Isabelle Sorjonen- Masterprogrammet Sustainable urban management
Titel: Perceived quality of green roofs.

Bästa muntliga presentation

Hanna Silwer - Hortonomprogrammet
Titel: Macroalgae as feed supplement for reduction of methane emission in livestock.