17 mar

Tätortsnära skogar för välfärdssamhället

seminarier, workshops |
Porträtt av Mattias Qviström

Webbinarieserien om tätortsnära skogar, arrangerad av SLU Urban Futures och Future Forests fortsätter under 2022. Serien kommer att belysa olika aspekter och möjligheter för forskning om skogar i urbana miljöer. Årets första webbinarium äger rum den 17 mars då vi möter professor Mattias Qviström.

Vilken roll har tätortsnära skogar spelat i planeringen av rekreationsområden i Sverige under 1960-talet fram till idag?

Mattias Qviström är professor i landskapsarkitektur, med inriktning fysisk planering, vid SLU i Uppsala. Hans forskning fokuserar på samspelet mellan planering och det vardagliga landskapet, med historiska och etnografiska landskapsstudier som bas. Denna presentation är baserad på ett av hans pågående projekt, Välfärdens landskap och den täta staden.

Läs mer om webbinariet och anmäl dig på den engelska sidan.

Tid: 2022-03-17 15:00
Ort: Zoom
Arrangör: SLU Urban Futures and Future Forests
Mer information:

Om webbinariet

• Vänligen observera att webbinariet kommer att spelas in. Om du inte vill identifieras, stäng av din kamera och ta bort ditt namn från fönstret.
  • Ha mikrofonen avstängd när du inte deltar.

Kommande webbinarier i serien

Detta event är det första av tre webbinarier i serien om tätortsnära skogar våren 2022. De två kommande är:

• 27 april: Cat Scott (University of Leeds) on quantifying ecosystem services: Distribution of trees on woodland and their contribution to GHG emissions

• 10 maj: Purabi Bose (SLU) on Global South dimensions of urban forests: gender indigenous peoples’ use of forests and traditional knowledge in an urban forest setting

Inspelade webbinarier 2021

Se de inspelade presentationerna från hösten 2021 här.

Organisatörer

SLU Urban Futures är en strategisk plattform med syfte att utveckla och stärka tvärvetenskaplig forskning, utbildning och samverkan inom hållbar stadsutveckling.

Future Forests är en plattform för tvärvetenskaplig skogsforskning, samverkan och forskningskommunikation. Programmet är ett samarbete mellan SLU, Umeå universitet och Skogforsk.

Tove Stenius
Enheten för Samverkan och Utveckling