9 nov

Webinar on Zoom

Visualising the future - med Dagmar Haase (Humboldt-Universität,Berlin) och Ludwig Bengtsson Sonesson (Lunds universitet)

seminarier, workshops |

Framtidslabbet bjuder in till webbinarium och diskussion med Dagmar Haase (Humboldt-Universität,Berlin) och Ludwig Bengtsson Sonesson (Lunds universitet).

Dagmar Haase kommer i sin presentation Future climate change action for urban forests and trees: When a solution becomes a challenge?! introducera det globala problemet med klimatrelaterad urban träd- och skogsdöd för att åskådliggöra hur det framtida klimatet kommer förändra våra städers utseende och funktion. Presentationen tar upp skadedetektion, metoder för integrerad övervakning, exempel på medborgarforskning och fjärranalys som hjälpmedel för stadsplanering och markförvaltning för hantering av detta stora problem och vad vi kan lära oss om framtiden för våra social-ekologiska-tekniska system och hur de påverkas av ett förändrat klimat.

Ludwig Bengtsson Sonesson kommer prata om Imaginaries som ett sätt att strukturera dagens beslutsfattande och investeringar. Dessa berättelser om framtiden absorberas och internaliseras ofta utan kritisk reflektion. Presentationen utforskar hur vi kan använda konstnärliga metoder för att skapa nya föreställningar, kritisera dominerande berättelser och (förhoppningsvis) gå mot samhällsomvandling.

Evenemanget kommer att hållas på engelska. Mer information och anmälningsformulär finns på den engelska sidan.

Tid: 2022-11-09 12:00 - 14:00
Ort: Webinar on Zoom