Tallrik med mat. Foto.

Digital sändning

Matsvinnet på våra åkrar – en möjlighet?

evenemang | seminarier, workshops |
Broccoli

Jordbrukets och livsmedelsindustrins sidoströmmar är outnyttjade resurser som kan öka jordbrukets hållbarhet, göra landet mer självförsörjande och skapa nya jobb inom livsmedelsbranschen. Men vilka hinder finns på vägen? Finns det tillräcklig förädlingskapacitet i Sverige? Webbinariet kommer att ta broccoli som exempel för en diskussion om jordbrukets och livsmedelsindustrins möjligheter och flaskhalsar.

Hur kan innovationer kring livsmedelsproduktionens sidoströmmar skapa hållbarhet och jobb? Välkomna till en förmiddag om hur livsmedelsproduktionens sidoströmmar kan utnyttjas på bästa sätt.

Under webbinariet presenteras resultat och erfarenheter från det europeiska innovationsprojektet EIP Agri: Utveckling av vegetariska inblandningsprodukter av sidoströmmar från broccoliproduktion. Projektet har använt outnyttjade sidoströmmar från svensk broccoliproduktion till att ta fram nya inblandningsprodukter, med ett ”från-jord-till-bord”-perspektiv, inkluderande skörd och odlarens produktionsekonomi, Livscykelanalyser, processteknik, sensorik, livsmedelssäkerhet, nutrition och marknad.

Från webbinariet

Tid: 2022-11-15 10:00 - 12:00
Ort: Digital sändning
Arrangör: SLU Future Food
Sista anmälningsdag: 14 november 2022
Mer information:

Utveckling av vegetariska inblandningsprodukter av sidoströmmar från broccoliproduktion är ett EIP Agri-projekt. Ingående samarbetspartners är SLU, RISE, HIR Skåne, Grönsaksmästarna, Lyckeby Culinar, Fazer Bageri, LRF Trädgård och Ulla Nilsson Konsult.

Annsofie Wahlström, programchef vid SLU Future Food

Stefan Eriksson, Kock och chef på Brutalisten

Lotta Törner, VD vid Livsmedelsakademin

Jennie Cederholm Björklund, innovationscoach vid Landsbygdsnätverket

Marie Olsson, Professor vid Institutionen för växtförädling, SLU

Klara Löfkvist, forskare vid Hushållningssällskapet, Skåne

Gun Hagström, Verksamhetsledare vid Institutionen för växtförädling, SLU

Rickard Albin, Innovation Manager vid Lyckeby Culinar AB

Charlotta Löfström, Senior forskare vid RISE

Sara Sundquist, Näringspolitisk expert och hållbarhetsansvarig vid Livsmedelsföretagen

Organisatör

SLU Future Food, forskning och samverkan för ett ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbart livsmedelssystem – en tvärvetenskaplig satsning för att möta morgondagens utmaningar.

Kl. 10:00–12:00

• SLU Future Food hälsar välkomna, Annsofie Wahlström
  • Hur många sätt kan man servera en broccoli på?, Stefan Eriksson
  • Varför är sidoströmmar viktiga för Livsmedelsstrategin?, Lotta Törner