Utlysningar

Examensarbete: Predation av skadegörare på jordgubbar

Publicerad: 22 mars 2024

Blomsterremsor kan sås in för att öka den biologiska bekämpningen av skadeinsekter i våra grödor. Som ett komplement till våra fältstudier så söker vi en student som är intresserad av att undersöka predation av skadegörare under mer kontrollerade förhållanden på lab.

Ansökan senast: 2024-05-31

I ett pågående projekt vid institutionen för ekologi i Uppsala undersöks effekten av insådd av blomsterremsor i jordgubbsodlingar för biologisk bekämpning av skadeinsekter.

Planen är att under laboratorieförhållanden utvärdera effektiviteten hos några olika naturliga fiender som främjas av blomsterremsor för kontroll av skadegörare på jordgubbar. Möjliga skadegörare att testa kan vara bladlöss, vivlar, vecklare och trips, och det vore intressant att både undersöka marklevande och flygande naturliga fiender.

Villkor

Projektet bör genomföras under hösten 2024.

Välkommen att höra av dig om du tycker detta låter intressant!

Skicka ett email och beskriv ditt intresse samt tidigare relevanta erfarenheter.