Ny sökning
MV0216

Hydrologiska processer i mark-växtekosystem

• Föreläsningar och litteraturstudier inkluderar teorier kring lagring och flöden av energi, vatten och lösta ämnen i mark-växt-atmosfär-systemet liksom principer för numeriska simuleringsmodeller och deras tillämpningar för att studera dessa processer

• Gemensamma beräkningsövningar (obligatoriska) omfattar beräkningar av lagring och flöden av energi, vatten och lösta ämnen i mark–växt–atmosfärsystemet

• Datorövningar (obligatoriska) innefattar konstruktion och tillämpning av processbaserade modeller med hjälp av mjukvaror för simuleringsmodellering, såsom STELLA (eller liknande). Simuleringarna utförs för olika tidsperioder, från några få timmar till ett år.

Dessa modeller används som kvantitativa redskap för att underlätta förståelsen för dynamiken i markvattenflöden (t.ex. kapillär stigning, infiltration och perkolering) och transporten av lösta ämnen (t.ex. utlakning av föroreningar) samt interaktioner mellan olika delar av systemet (mark, vatten och atmosfär)

• En övning i Excel som innefattar osäkerhet och känslighetsanalys i numerisk modellering

• En mini-workshop som kombinerar presentationer från forskare med diskussioner mellan lärare och studenter inom utvalda vetenskapliga publikationer som hanterar effekten av klimatförändringar på jordbruksproduktion och miljö i olika aspekter

• Miniprojekt (obligatoriskt) som ger studenterna praktisk erfarenhet av att tillämpa teorierna som är inkluderade i numeriska modeller för att lösa praktiska problem relaterade till mark- och vattenresurser i olika agro-ekosystem och klimat. Dessa projekt inkluderar, till exempel, analyser av bevattningsstrategier i salthaltig mark för optimerad växtproduktion i ett torrt klimat samt hur klimatförändringar skulle kunna påverka riskerna för utlakning av bekämpningsmedel till grundvatten i jordar med olika egenskaper. Studenterna arbetar i grupper för att planera och köra modell-simuleringar och för att analysera och diskutera sina resultat i ljuset av relevanta publicerade studier, både i form av en skriftlig rapport och som en muntlig presentation. Studenterna ger också kritisk respons på en annan grupps projektarbete.


Information från kursledaren

Dear course participants

I have now uploaded the final version of the course schedule

Some adjustments were needed due to the larger than expected number of students on the course. We now have an additional PC room for all but one of the STELLA exercises

Two of the exercises (on 8/9 and 22/9) now start one hour earlier (and finish one and a half hours earlier too). I hope this is OK

with best wishes

Nick Jarvis

1st September 2021

Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

MV0216-10193 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för MV0216

Läsåret 2023/2024

Hydrologiska processer i mark-växtekosystem (MV0216-10433)

2023-08-28 - 2023-10-30

Läsåret 2022/2023

Hydrologiska processer i mark-växtekosystem (MV0216-10080)

2022-08-29 - 2022-10-31

Läsåret 2020/2021

Hydrologiska processer i mark-växtekosystem (MV0216-10270)

2020-08-31 - 2020-11-01

Läsåret 2019/2020

Hydrologiska processer i mark-växtekosystem (MV0216-10207)

2019-09-02 - 2019-10-31

Läsåret 2018/2019

Hydrologiska processer i mark-växtekosystem (MV0216-10117)

2018-09-03 - 2018-11-11

Kursplan och övrig information

Betygskriterier

The course can only be validated through completion of all three modules (i.e. at least grade 3 in all modules). Grades 3, 4 and 5 are determined by the final examination (written or oral) included in module 1 but covering all modules of the course. Modules 2 and 3 can only be passed or failed (i.e. grade 3 / U).

**Course modules**

Code

Title

Credits

0001

Theory and calculation exercises

5.0

0002

Modelling exercises

5.0

0003

Mini-projects

5.0

The learning outcomes (LO) describe what the student should be able to do to achieve grade 3 (i.e. the 'pass' grade).

On completion of the course students will be able to:

LO-1: describe the interactions between the physical processes and the factors that control flows and stores of energy, water and solutes in the soil-plant-atmosphere system (Module 1)

Assessment:

  • Active participation to in-class calculations meeting (module 1, ass. 2)
  • Completion of 3 online quizzes on application theory (module 1, ass. 3, 8 & 13)
  • 50% right answers* (15p) to the final examination

LO-2: build, apply and interpret the results of numerical models to simulate flows of energy, water and solutes in different types of soil, linked to different vegetation and climate (Module 1 & 2)

Assessment:

  • Active participation to all computer exercises (7 days, module 2, ass. 4-6, 9, 11, 14 & 16)
  • Completion of 4 online quizzes on computer exercises (module 2, ass. 7, 10, 12 & 17)
  • Active participation in Mini-workshop activities: Scientific paper reading, written report and in-class discussions (module 1, ass. 15, 19 & 20)

LO-3: apply this knowledge to analyse and solve practical problems concerning water flow and solute transport in relation to land use, soil and water management and environmental protection (Module 3)

Assessment:

  • Active participation to mini-projects activities (2.5 weeks, module 3, ass. 21-23): group work & project development, group written report and oral presentation as well as discussion / cross-evaluation of projects' work
    • Clearly present the aims, methods and results of the study.
    • Discuss the results critically including the interpretation, limitations and possible applications of the results to reality.
    • Give clear and informative answers to relevant questions regarding the work
    • Provide clear and relevant feedback to another project

To achieve grades 4 and 5, the student should be able to achieve a higher level of understanding and which will be assessed in the final examination.

Criteria. Discuss and justify conclusions from problem solving (For independent questions and examples formulated in the final exam):

  • based on stringent and clearly explained reasoning (grade 4)
  • showing a clear independent ability to apply the knowledge gained during the course (grade 5)

Assessment:

  • Fulfill criteria for grade 3
  • 67% and 84% right answers (20p and 25p) to the final examination* for grade 4 and 5 respectively

* Written (or oral) examination 30p in total: 18p will be dedicated to questions for grade 3; 6p for grade 4 and 6p for grade 5.

Litteraturlista

  1. List of course literature [List of course literature] (https://slunik.slu.se/kursfiler/MV0216/10270.2021/CourseLiteratureMV0216_HT2020.pdf)

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Kursen ges som en programkurs: Mark, vatten och miljö - masterprogram Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 38054 SEK Nivå: Avancerad nivå (A1N)
Ämne: Miljövetenskap Markvetenskap Markvetenskap Miljövetenskap
Kurskod: MV0216 Anmälningskod: SLU-10193 Plats: Uppsala Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Engelska Ansvarig institution: Institutionen för mark och miljö Studietakt: 100%