Ny sökning
FÖ0478

Marknadsföring av trädgård och landskap

En upplevelse? En tjänst? En vara? Den växande marknaden för trädgård och landskap är variationsrik, samtidigt som det ställs allt högre krav på både företag och offentliga verksamheter att förstå hur denna marknad fungerar och hur man skall kunna möta användarnas behov, önskemål och efterfrågan med attraktiva lösningar.



Kursen ger en inblick i både marknadsföringens teori och hur marknadsföring konkret kan användas för att kunna svara på frågor som: Vilka är användarna och konsumenterna av trädgårds- och landskapsrelaterade tjänster och varor? Hur kan vi undersöka hur marknaden för trädgårds- och landskapsprodukter (upplevelser, tjänster och varor) ser ut? Hur gör man en marknadsanalys? Vad innebär differentiering, segmentering och positionering för ett företag eller annan aktör i trädgårdsbranschen? Hur kan vi förklara konsumentens/användarens beteende och val? Hur utformar vi ett unikt erbjudande utifrån marknadsföringsmixens fyra P: Produkt, Pris, Plats och Påverkan? Hur utformar man en kampanj för att exempelvis sälja in en trädgårdsdesigntjänst i ett småhusområde, för att lansera en ny mikropark i urban miljö, positionera en trädgårdsbutik i förhållande till konkurrenterna, eller för att nå de tilltänkta besökarna till ett naturreservat?



Kursen ger insikt i marknadsföringens centrala begrepp och verktyg, samt kombinerar teori med praktiska uppgifter. Kursen är en introduktionskurs i marknadsföring med unik tillämpning särskilt på trädgård och landskap.

Information från kursledaren

Välkommen till kursen Marknadsföring av trädgård och landskap!

Kursen startar torsdagen den 28 september, då vi börjar med en kursintroduktion klockan 8.15 i Crafoord. Därefter följer ett föreläsningspass och på eftermiddagen får vi besök av två av de företag som vi ska arbeta med den påföljande veckan.

Jag, som är kursledare, heter Boel Rönnblom och är lärare i marknadsföring och företagsekonomi på institutionen för människa och samhälle (IMS). Mitt rum finns på 4:e våningen på slottet och jag kan nås på email boel.ronnblom@slu.se eller per telefon 040-415438.

Vänliga hälsningar

Boel Rönnblom

Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

FÖ0478-10227 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för FÖ0478

Läsåret 2022/2023

Marknadsföring av trädgård och landskap (FÖ0478-10354)

2022-09-29 - 2022-10-31

Kursplan och övrig information

Litteraturlista

1) Marknadsföring - Teori och tillämpningar Tredje upplagan
Författare: Kotler, P., Armstrong, G. & Parment, A. (översättning)

ISBN: 9781292404530

Kommentar: Detta är kursens huvudbok. I år använder vi 3 upplagan (blåbär) som är utgiven 2022. Det går också bra att använda äldre versioner eller den engelska( "Marketing: an introduction").

Länk: https://wps.pearsoned.co.uk/ema_uk_he_parment_mark_2/

( Pearsons studentresurssida ovan visar en äldre version)

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Kursen ges som en programkurs: Trädgårdsingenjörsprogrammet - design Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 13090 SEK Nivå: Grundnivå (G1N)
Ämne: Landskapsarkitektur Företagsekonomi Företagsekonomi Landskapsarkitektur
Kurskod: FÖ0478 Anmälningskod: SLU-10227 Plats: Alnarp Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Svenska Ansvarig institution: Institutionen för människa och samhälle Studietakt: 100%