Ny sökning
BM0003

Marknadsföring för hållbar utveckling i fiber- och livsmedelssystem

Vad är grunderna för att göra hållbara val av biobaserade material eller produkter, exempelvis livsmedel eller trä-baserade produkter? Kursen grundas i förståelse för hur konsumentbeteende utgör förutsättningar för företagsstrategier och marknadsutveckling som i sin förlängning utgör förutsättningar för cirkulär bioekonomi. Det är med det i åtanke som föreläsningar, seminarier och projekt genomförs med ett brett anslag på ämnet marknadsföring.


Kursen ger en introduktion till viktiga marknadsföringskoncept, modeller och teorier: värdedefinitioner med avseende på hållbar utveckling, innovation management, intressentteori, "social practice theory", relations-marknadsföring, nätverk och "Corporate Social Responsibility" (CSR), samt systemrelaterade begreppet, "creating shared value" (CSV).


Kursen innehåller även orientering om, och tillämpning av, metoder för marknadsundersökningar. Här läggs en grund i marknadsföringskoncept, för att skapa en epistemologisk insikt (Product Dominant Logic och Service Dominant Logic).


Genomförande

Kursen innehåller föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier och övningar samt projektarbete i vilka en fördjupad vokabulär utvecklas. Analytisk och värderande kompetens tränas också i fallfördjupningar och projekt. Projektarbetet i grupp innebär även tillfälle för att öva analytiska, mellanmänskliga och retoriska färdigheter.


Följande moment är obligatoriska



  • Övningar

  • Seminarier

  • Gästföreläsningar/ studiebesök


Kursplan och övrig information

Litteraturlista

Belz, Frank-Martin &  Peattie Ken, (2012) Sustainability Marketing: A Global Perspective, (2nd Ed.), John Wiley and Sons Ltd. Chichester, the UK.** (ISBN: 978-1-119-96619-7) **

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Kursen ges som en programkurs: Masterprogrammet Hållbara livsmedelssystem Skoglig bioekonomi Jägmästarprogrammet Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 26170 SEK Nivå: Avancerad nivå (A1N)
Ämne: Bioekonomimanagement
Kurskod: BM0003 Anmälningskod: SLU-20153 Plats: Uppsala Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Engelska Ansvarig institution: Institutionen för skogsekonomi Studietakt: 100%