Digital Almedalen direkt från Ultuna

Publicerad: 07 juli 2021
Almedalen 2021, seminarier sända från Ultuna, foto.

Förberedelserna har pågått under flera veckor. 19 personer på plats under dagen då sändningen skedde och 33 personer som arbetat med planeringen av SLU:s Almedalsseminarier under våren. Inspelningsplatsen flyttas tre gånger på grund av regn, åska och hård vind. Vi hjälps åt med att bära runt lampor, bord, kameror och scenografi.

Ett vältrimmat team med kommunikatörer från olika delar av SLU, tekniker från AV-stöd, forskare, professorer, programledare och rektor. Alla jobbar tillsammans och styrs med järnhand av projektledarna Annika Mossing och Eva-Stina Lindell. Det är ett SLU.

Repetitioner under förmiddagen. Kameror, teknik och deltagarna trimmas in. Väntan. Salladslunch. Kaffe. Bra stämning om än lite spänd, nervös och förväntansfull.

Och klockan 12:30 hälsas vi välkomna av rektor. Första seminariet ”Antibiotikaresistens – den tysta pandemin hotar människor, djur och miljö” filmas med tre kameror. Och ett par hundra personer sitter vid sina respektive datorer och tittar. Allt fungerar perfekt. Det digitala Almedalen fungerar.

Nu omladdning för nästa seminare. ”En ny skogspolitik på väg – vem sätter agendan?”

Klockan 16:45 stängs kamerorna av. Vi är klara. Alla pustar ut. Det har gått bättre än förväntat.

Runt 400 tittare har tagit del av initierad kunskap och debatt. Flera bra inspel till politiker och beslutsfattare. SLU visar upp engagemang och expertkunskap kring samhällets framtidsfrågor.  Kunskap som förhoppningsvis gör skillnad.

Seminarierna finns nu att se på You tube. Textning pågår och inspelningen uppdateras inom kort.

Seminarierna

Antibiotikaresistens – den tysta pandemin hotar människor, djur och miljö

En ny skogspolitik på väg – vem sätter agendan?

Bilder

Almedalen 2021, seminarier sända från Ultuna, foto. Rektor Maria Knutson Wedel inledde de båda seminarierna. Ken Melander håller i kameran.

Almedalen 2021, seminarier sända från Ultuna, foto. Här är gänget som slet i den regnskogslika värmen.

Almedalen 2021, seminarier sända från Ultuna, foto. Moderatorn Jacke Sjödin samtalar med veterinär Susanna Sternberg Lewerin under seminariet Antibiotikaresistens – den tysta pandemin hotar människor, djur och miljö.

Almedalen 2021, seminarier sända från Ultuna, foto. Så här såg det ut under sändning. Här är det paneldeltagare under seminariet om antibiotikaresistensen. Från vänster: Carl-Johan Lagerkvist, professor i företagsekonomi vid SLU, Hedvig Gröndal, sociolog som arbetar på institutionen för biomedicin och veterinär folkhälsovetenskap vid SLU samt Maria Lundesjö som är projektledare inom Axfoundations programområde Framtidens Mat. Flera deltagare deltog via länk. Ken Melander filmar.

Almedalen 2021, seminarier sända från Ultuna, foto. Bakom kulisserna. Den tekniska utrustningen upptog nästan ett helt rum. Här är det produktionsledare Markus Miljand som rattar.

Almedalen 2021, seminarier sända från Ultuna, foto. Medarbetarna från SLU:s AV-stöd hade full koll på vad som hände och vad som skulle hända i kommande skede. Här är det Emil Söderberg längst upp i bild, Markus Miljand samt Kristian Landsten som ser till att allt fungerar.

Almedalen 2021, seminarier sända från Ultuna, foto. Seminariet om antibiotikaresistens under sändning.

Almedalen 2021, seminarier sända från Ultuna, foto. Sverker Olofsson var moderator för seminariet En ny skogspolitik på väg – vem sätter agendan? Studenten Emilia Barsk stöttade Sverker som side kick. Emilia höll också kontakt med tittarna under sändningen.

Almedalen 2021, seminarier sända från Ultuna, foto. Det var många som deltog på seminariet om skogen. De flesta var med via länk men Torbjörn Ebenhard var på plats. Han arbetar till vardags som föreståndare på Centrum för biologisk mångfald vid SLU.

Almedalen 2021, seminarier sända från Ultuna, foto. Camilla Sandström deltog på skogsseminariet. Camilla är professor i statsvetenskap vid Umeå universitet men även biträdande programchef för  Future Forests. Foto: Eva-Stina Lindell.

Text: Magnus Nelin
Foto – om inte annat anges – och bildtexter: Mårten Granert-Gärdfeldt