Föreställningsförmåga och framtidsstudier

Publicerad: 07 april 2022
En grön gatuvy.

Den 23 mars 2022 fick Framtidslabbet vid SLU en nystart. Framtidslabbet 2.0 kommer att bestå av en öppen webbinarieserie fokuserad på framtidsstudier. Arrangörerna är SLU Urban Futures, SLU Future Food samt deltagarna i Framtidslabbet 2020. Gästföreläsare vid det första webbinariet var Peter Pelzer från Utrechts universitet.

Läs hela artikeln på den engelska sidan.

Fakta:

Framtidslabbet

Framtidslabbet initierades 2019 av de två framtidsplattformarna SLU Urban Futures och SLU Future Food. Labbet har därför sitt tematiska fokus där dessa plattformars ämnesmässiga inriktning möts: hållbar stadsutveckling och ett hållbart livsmedelssystem. Under 2020 deltog en tvärvetenskaplig forskargrupp i ett projekt där deltagarna fördjupade sig inom framtidsstudier och utvecklade egna projekt med framtidsperspektiv. Under 2022 driver framtidslabbet en webbinarieserie, dit alla som är intresserade av framtidsstudier är välkomna.