Dela erfarenheter om barn, lek och demokrati

Publicerad: 01 september 2021

Det formasfinansierade forskningsprojektet ”Lek för demokrati” är nu äntligen igång. Tillsammans med fem femteklasser i Ängelholm utforskas rumslighet, byggande, fantasi och medbestämmande på ett lekfullt sätt.

Forskningsprojektet sker i samverkan mellan oss i Tankesmedjan Movium vid SLU, Lunds universitet, Konstfrämjandet Skåne, Form/Design Center och Ängelholms kommun. Genom konstnärliga arbetsmetoder, som på vissa sätt ligger nära lek, vill man i projektet undersöka alternativa metoder för att göra barn delaktiga i samhällsbyggnadsprocesser. Ett nytt stadshus i Ängelholm planeras och eleverna får genom projektet göra sina röster hörda genom demonstationståg och bygglek.

Hösten har inletts med workshoppar i barnens skola där de får möta konstnär, arkitekter och landskapsarkitekter. Övningar kring rum, entréer, anpassningar för olika behov och tillverkning av skyltar inför demonstrationståg är inplanerade. Efter att eleverna träffat kommunstyrelsens ordförande och framfört sina visioner om det nya stadshuset startar bygglek på den plats där byggnaden såsmåningom ska uppföras. Byggleken avslutas med invigning och byggmässa, öppen för allmänheten, den 25 september.

Forskningsprojektet är en del av regeringens satsning på gestaltad livsmiljö och syftar till samverkan mellan olika yrkeskategorier. Vi som är parter i projektet vill därför öppna för kollegialt utbyte av tankar, erfarenheter och kunskapsbyggande och bjuder nu in dig som är intresserad av att följa processen. En LinkedIn grupp är skapad för detta ändamål och i den kommer vi som deltar i projektet kontinuerligt att publicera reflektioner, foton, filmer och tankar om hur processen fortlöper. Välkommen att delta!

LinkedIngruppen Lek för demokrati – ett forskningsprojekt administreras av Lena Jungmark, nationell koordinator för barns- och ungas utemiljö på Tankesmedjan Movium, som också godkänner din förfrågan att gå med.

Tankesmedjan Movium