Utbildning och innovation som game changer för hållbara livsmedelssystem

Publicerad: 20 juni 2021

Framtidens mat måste vara hållbar, men för att nå det målet behövs många fler innovationer. Vilken potential för det finns i hållbart nytänk från krafter på väg in i livsmedelsbranschen? Kan studenter som lämnar akademins teorier och går vidare ut i verklighetens praktik bli de game changers som krävs för en hållbar livsmedelsproduktion? Det handlar det senaste avsnittet av SLU Future Foods podd Feeding your mind om.

– Våra masterstudenter har olika akademisk bakgrund, från biologi, nutrition, företagsekonomi och statsvetenskap till exempel. Hälften kommer från andra länder, och åldrar och erfarenheter är mycket blandade. Det gör den här kursen väldigt rolig, säger Fredrik Fernqvist på SLU i Alnarp, kursansvarig för Projektledning för innovation i hållbara livsmedelssystem.

Under sex veckor handlar kursen om en utmaning där olika livsmedelsföretag tar hjälp av studenter kring sina konkreta utmaningar. Inom akademin finns rätta svar på tentafrågor – men verkligheten kan se helt annorlunda ut.

– Det kanske inte alltid finns ett rätt svar, och man måste testa sig fram och se vad som händer. Studenterna får med sig processkunskap och en inblick i hur komplexa utmaningarna kan vara, säger Fredrik Fernqvist.

Låg innovationstakt

Kring tekniska prylar som mobiltelefoner är innovationstakten i Sverige hög. Men gällande livsmedel ligger vi på fjortonde plats i Europa, så det finns väldigt mycket att göra här, säger Håkan Johnsson, VD på Kalmar Ölands Trädgårdsprodukter, ett av de företag som gav studenterna utmaningar.

– Vi vill etablera en kvarn för baljväxtmjöl här på Öland. Studenterna undersökte vilka användningsområden som kan finnas för sådana produkter, både i Sverige och internationellt, säger Håkan Johnsson.

Ett annat företag som tog hjälp av årets studenter var Culinar, som levererar produkter som kryddmixer och såser vidare till övriga livsmedelsindustrin.

– Fullt fokus på ett projekt med ett dedikerat gäng under en begränsad tid kan göra väldigt stor skillnad, säger Rickard Albin, innovationsansvarig på Culinar.

Spela roll

– Jag har 25 års arbetslivserfarenhet från affärsutveckling inom bank, IT och mode, men det som verkligen intresserar mig är hur vi ska få en hållbar framtid. Jag vill ägna de 15-20 år jag har kvar i arbetslivet åt någonting som verkligen spelar roll, så därför valde jag den här utbildningen. Jag blir väldigt inspirerad av målet att kunna bidra till att ”change the game”! säger Dominique Vos, en av studenterna.

Game changer är förstås ett stort ord, men kursansvarige Fredrik Fernqvist hoppas att utbildningen ändå är ett viktigt steg på vägen att öka innovationstakten kring hållbara livsmedelssystem. Ett vinn-vinn-läge, där studenterna får möta verkligheten samtidigt som företagen kan få helt nya perspektiv genom studenternas utifrånblick.

– Men det finns få verkliga game changing innovations, de där innovationerna som gör att alla tänker ”varför har ingen tänkt på det här förut?” Men jag ser att innovationstakten i Sverige glädjande nog ökar nu, mycket tack vare ökande krav från forskningsfinansiärer på medverkan av industripartners i stora innovations- och forskningsprojekt. Samarbete är verkligen nyckelordet, säger innovationsansvarige Rickard Albin på Culinar.

Lyssna på avsnitt 21 av podden Feeding your mind: Om innovation och utbildning som game changer för hållbara livsmedelssystem

Text: Ylva Carlqvist Warnborg

Fakta:

Feeding Your Mind är en podcast från forskningsplattformen SLU Future Food vid SLU. Intervjuar gör Ylva Carlqvist Warnborg. Musiken i podden är Feeding Your Mind av SLU.