Rekordmånga läser skog

Publicerad: 21 september 2020
Karin Hjelm

Den här hösten har rekordmånga studenter börjat studera skog i Alnarp. Dessutom är ett par nya utbildningar på gång.

– Det är klart att mycket kändes osäkert inför terminsstarten på grund av riskerna med covid. Dels är det en utmaning att anpassa undervisningen till de nya förutsättningarna. Dels har vi väldigt många internationella studenter och frågan var i vad mån de kunde resa till Sverige, men allt har gått bra.
– Jag tror aldrig vi haft så här många studenter vid terminsstarten, berättar programstudierektor Karin Hjelm.
TOTALT är det ett 60-tal studenter som antingen läser kurser inom Euroforesterprogrammet eller det nya mastersprogrammet ”Skogsbruk med många mål”. Utbildningen till Euroforester är ett tvåårigt mastersprogram som utvecklades i samverkan med IKEA kring år 2000. I första hand var inriktningen då mot de tre baltiska länderna. Det är fortfarande ett viktigt upptagningområde, men kretsen av länder har vidgats. I höstens kurser möts 12 olika nationaliteter. De flesta går hela mastersprogrammet, men en del väljer enskilda kurser. Bland dessa finns flera blivande jägmästare som går en del av utbildningen i Alnarp.
– Många väljer dessutom att stanna kvar i Alnarp för att forska och doktorera. Det är väldigt roligt av flera anledningar. Utbildning och forskning går hand i hand. Forskningen tillför ny kunskap och vi får många forskare som medverkar i undervisningen. Det är förstås en bra tillgång när vi växer vidare, säger Karin Hjelm.

Läs hela nyhetsbrevet HÄR