Park och skog i dynamiskt möte

Publicerad: 13 november 2019

En ny utbildning som befolkar gränslandet mellan stadens parker och det produktiva skogsbruket är på gång. Det öppnar för anpassat skogsbruk in mot tätorterna...och att göra de omgivande produktionsskogarna mer tilltalande.

I grunden handlar det om ett "giftermål" mellan två olika kompetenser. Skogsvetenskap och landskapsarkitektur.
– Vi har mycket att lära av varandra. Den omgivande naturen blir allt mer betydelsefull för folks välbefinnande när städerna växer. Samtidigt blir det produktiva skogsbruket allt viktigare både för att mota klimateffekten och få fram miljövänliga produkter.
– Det behövs folk som behärskar bägge världarna, säger Vilis Brukas, prefekt och initiativtagare till den nya utbildningen. ARBETSNAMNET är "Forest & Landscape Mangement".
Projektet leds av Jaime Uria Diez på institutionen för Sydsvensk
skogsvetenskap. Precis som namnet antyder
är det en blandning av ren skogskunskap och landskapsplanering. Mellan lönsamt skogsbruk och ett trivsamt landskap för rekreation och estetiska värden. Det är tänkt att bli en treårig kandidatutbildning på 180 poäng. Efter examen finns möjlighet att börja arbeta direkt eller bygga på med
ett tvåårigt mastersprogram med inriktning mot skog eller landskap.
DET HELA är en fortsättning på ett långvarigt samarbete mellan Institutionen för sydsvensk skogsvetenskap och Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning (LAPF) i Alnarp.
Med gemensamma krafter har man anlagt två landskapslaboratorier
som visar hur vanliga skogsträd kan användas i parklika miljöer och hur
produktion och rekreation kan kombineras. Förra året startade dessutom
masterskursen Urban Forestry på ett liknande tema.

Läs hela Nyhetsbrevet HÄR