Ny högre skoglig utbildning

Publicerad: 02 oktober 2019

Nästa höst öppnas portarna till en högre skoglig utbildning i södra Sverige. Det är ett gränsöverskridande samarbete mellan SLU och Linnéuniversitetet i Växjö. Förväntningarna på skogsbruket är stora inför framtiden. För att ta vara på alla värden och möta alla utmaningar är kompetens och kunskap nyckelfrågor. Det här är vårt sätt att bidra. Vi ser stora möjligheter inom den skogliga sektorn för kommande studenter, säger Matts Lindbladh.

Det är ett mastersprogram på distans under två år, alternativt fyra år om man väljer att läsa på halvtid. Fokus ligger på det svenska skogsbruket.
I GRUNDEN krävs tre års högskolestudier, motsvarande en kandidatexamen på 180 högskolepoäng.
– Målgruppen är ganska stor. Det här är en möjlighet för alla de med en grund inom skog, miljö eller biologi att toppa utbildningen med ytterligare två år.
- Vi vet att intresset finns, både bland studenter och blivande arbetsgivare. Med en masterutbildning öppnas vägar in i den akademiska världen och naturligtvis näringsliv och förvaltning, säger universitetslektor Johan Lindeberg, Linnéuniversitet.
– Bland våra studenter är det en välkommen möjlighet att gå vidare från programmet "Skog och träteknik" och för de som läst miljövetenskap i
Kalmar. Bland Lantbruksuniversitetets utbildningar är det en möjlighet för skogsmästarna att bygga på med ytterligare två år, bara för att nämna några av många potentiella grupper.

Läs hela Nyhetsbrevet HÄR