Europa-skogar formas i Alnarp

Publicerad: 15 juni 2018

Ett nätverk med centrum i Alnarp har stor betydelse för skogsnäringens utveckling i Östeuropa. Det visar en ny utvärdering av Euroforester.

I början av juni återförenades ett drygt hundratal studenter under några dagars skogskonferens i Estland. Bland deltagarna fanns påtagligt många nyckelpersoner från flera europeiska länder.

Gemensamt för alla var att de gått utbildningen till Euroforester i Alnarp.

– Det är nu ett stort nätverk som fortsätter att växa i storlek och betydelse. De första studenterna har arbetat i många år och hunnit göra karriär inom flera områden. Det är väldigt roligt att följa deras utveckling, säger Desiree Mattsson som koordinerar utbildningen.

DET HELA började kring sekelskiftet i samarbete med Ikea, som finansierar stipendier till studenter i Östeuropa. Inriktningen var skogsbruket kring Östersjön.
Nu har Euroforester växt till ett mastersprogram med möjlighet för studenter att välja enskilda kurser eller fullfölja de två åren.
Genom samarbeten med flera universitet och sponsorer kommer nu studenter från flera världselar, men tyngdpunkten finns kvar i Europa.

Läs hela Nyhetsbrevet HÄR

Fakta:

mer information om Euroforesters kurser, samt filmer och annat kan hittas på SLU´s web, HÄR