19 jan

Biblioteket, Uppsala

Alla äter alla: konsten att förmedla något i bild

Välkommen till en öppen föreläsning och en workshop (anmälan krävs) där du får möjlighet att fördjupa dina kunskaper i kommunikation och bildanvändning.

Under föreläsningen berättar illustratören Aron Landahl om sina erfarenheter av arbete med illustration för olika ändamål. Därpå följer ett samtal om illustrationens möjligheter och den som vill har chansen att ställa frågor som rör illustration. Samtalet modereras av konstnären Johanna Hästö.

På workshoppen får deltagarna göra övningar som syftar till att utveckla större förståelse och medvetenhet kring bildanvändning, bild som språkligt uttryck och illustrationens potential. Praktiska övningar varieras med reflektion. Deltagarna kommer inte att skapa illustrationer för faktisk användning, men kommer i övningssyfte få prova att applicera olika sorters bildspråk på saker de själva anser kan behöva illustreras.

• 11.45 Soppa (gratis, begränsat antal portioner, först till kvarn)
  • 12.00–13.00 Föreläsning (öppen för studenter och anställda, ingen föranmälan)
  • 13.15–15.15 Workshop (begränsat antal platser, föranmälan krävs)

Anmälan till workshoppen

Anmälan till workshop krävs, antalet är begränsade till 20 personer. Skicka din anmälan till Lousia Hatamian (lousia.hatamian@slu.se) senaste 15 januari.

Om föreläsarna

Aron Landahl (f. 1984) är bilderboksillustratör, med ateljé i Ateljéföreningen Hospitalet i Ulleråker. Han har utöver egna bilderböcker samarbetat med Barbro Lindgren och har även jobbat med vetenskaplig illustration. Hans senaste bok ”Alla äter alla” är nominerad till August-priset 2023.

Johanna Hästö (f. 1984) är konstnär och jobbar brett inom konstfältet med teckning, live-teckning, performance, text och installationer. Även hon har ateljé på Hospitalet, hon är verksamhetsledare på Uppsala Konstnärsklubb och driver olika konstnärliga utvecklingsprojekt. Bland annat har hon provat konsten som utgångspunkt för reflektion med anställda på Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) i det Vinnova-finansierade projektet ”Med lånad blick”.

Tid: 2024-01-19 12:00 - 15:15
Ort: Uppsala
Lokal: Biblioteket
Arrangör: SLU-konst och Graduate School for Veterinary Medicine and Animal Science (GS-VMAS)