Nyhet

Migrering av datacenter 28-29 juni påverkar IT-systemen

Publicerad: 19 maj 2025

En större datacentermigrering 28–29 juni påverkar IT-systemens tillgänglighet.

Migreringen innebär att vi flyttar dataflödet från ett nät till ett annat. Rent praktiskt omfattar det servrar och IT-system. IT-avdelningen inom SLU säkerställer att processen går som den ska och att systemen återställs i prioriterad ordning.  

Syftet med flytten är att skydda systemen av nya brandväggar.

Vad omfattas? 

Alla system som hanteras av IT-avdelningen kommer att migreras vid detta tillfälle. I de aktuella datahallarna finns även system som sköts av institutionerna – dessa kommer att migreras senare under året.  

Varför görs arbetet?

Arbetet som genomförs den 28–29 juni är en del av IT-infralyftet som pågår inom SLU.
IT-infralyftet omfattar flera steg och delprojekt med syfte att modernisera och säkerställa en robust IT-miljö med hög säkerhet.

Några viktiga delar att känna till som migreringen leder till är följande: 

  • Minskat antal totala IT-störningar över tid
  • Flaskhalsar i IT-nätverket byggs bort
  • Skapar förutsättningar för bättre prestanda, stabilitet och säkerhet genom övergången.

Migreringen är ett viktigt steg för att förbättra tillgången till digitala tjänster på kort och lång sikt. Beslutet är taget av IT-infralyftets styrgrupp som består av rektor, universitetsdirektören och IT-direktören. Planeringen har gjorts i samråd med berörda delar av verksamheten. 

Vad kan du som användare märka av? 

Under själva migreringen den 28 juni kan du uppleva följande störningar: 

Tillfälligt otillgängliga tjänster och system, exempelvis: 

  • Det går inte att ansluta till det lokala nätverket vid Ultuna.
  • Det går inte att ansluta till nätverket på de sajter (plats där nätverket är placerat) som migrerats till Nät 2.0
  • Det går inte att nå internet från de platser som fortfarande har Nät 1 (förutom i Umeå, Alnarp och Skara).
  • Det går inte nå några IT-system (tjänster, servrar etc.) i Uppsala
  • Det går inte att ansluta till nätverket via VPN (fjärranslutning) 
  • Det går inte att nå system/applikationer som normalt är publikt tillgängliga från internet, såsom Artportalen.

System som inte påverkas: 

  • Molntjänster som inte är beroende av SLU:s interna nätverk (t.ex. vissa externa applikationer).

Tidsramar för arbetet

Start: lördag den 28 juni kl. 08.00

Högst prioriterade system: Förväntas vara tillgängliga inom två timmar 

Övriga system: Återställs successivt under helgen 

Efterarbete: IT-avdelningen övervakar systemen extra noga veckan efter. Mindre störningar kan förekomma. 

Löpande statusuppdateringar publiceras på medarbetarwebben. 

Vad behöver jag göra? 

För dig som systemansvarig

Kontakta din förvaltningsledare om du ansvarar för applikationer som riskerar att påverkas mycket vid tidpunkten för arbetet. Informera dina användare i god tid och planera vid behov för nedtid. 

För dig som planerat arbete under helgen

Planera utifrån att det kommer att vara högst begränsad möjlighet till att genomföra arbete där du är beroende av IT-nätverket den 28 juni. Planera utifrån det och om du vill ha stöd i hur möjligheterna ser ut för att genomföra arbete, kontakta IT-avdelningen (se kontaktvägar nedan). 

Om du inte arbetar under helgen 

Du behöver inte göra någonting men håll dig gärna uppdaterad via medarbetarwebben. 

 

Kontaktvägar för frågor 

Innan migrering: 

  • Läs FAQ (länk nedan) med vanligt förekommande frågor och svar. Här finns svar på det mesta.
  • Kontakta IT-samordnare vid generella frågor 
  • Kontakta din systemansvarige vid systemspecifika frågor

Under migrering: 

  • Följ uppdateringar och driftinformation på medarbetarwebben

 IT-avdelningen kommer att vara extra tillgängliga under och efter migreringen för att hantera eventuella störningar. Vid incident rapporteras detta till support@slu.se  

 

Tack för din förståelse och för att du hjälper till att framtidssäkra universitetets IT-miljö! 

Martin Melkersson
Universitetsdirektör

Relaterade sidor:


Kontaktinformation

IT-Support Servicedesk, SLU

Direktsupport: 018-67 6600 tonval 
Öppet 08.00-16.00

Webb: support.slu.se
Mail: support@slu.se