Unikt utbildningssamarbete med Wageningen

Publicerad: 19 september 2023
Kontraktpåskrivning

SLU har ingått ett avtal med Wageningen University & Research om ett samarbete som ger studenter vid båda universiteten möjlighet att uppnå en dubbelexamen (double degree).

Avtalet gäller för kandidatprogrammet Forest and Landscape vid SLU och Forest and Nature Conservation vid Wageningen University.

”Vi är förväntansfulla inför att kunna stärka kursutbudet på de program som omfattas av avtalet. Samarbetet och double degree-avtalet kommer att utmynna i studenter med en unik framtida kompetens”, säger programstudierektorerna Helena Mellqvist och Karin Hjelm.

Fem studenter från varje universitet ges möjlighet att läsa det tredje året av kandidatutbildningen vid det andra lärosätet. Efter slutförda studier kan studenterna få ett examensbevis från båda lärosätena.

De första studenterna beräknas starta höstterminen 2024.

”Jag är mycket glad för att vi tillsammans med Wageningen kan skapa ett sådant erbjudande och erbjuda studenter en unik möjlighet att bredda sina kunskaper, sin världsbild och sitt kontaktnät” säger SLU:s rektor Maria Knutson Wedel.

Avtalet signerades med Wageningens rektor den 29 augusti.