Alumner från SLU Youth Institute gästar Musikhjälpen!

Publicerad: 07 december 2023

De tre gymnasieelever som under oktober representerade SLU under Global Youth Institute i USA har på eget initiativ startat en insamling för årets tema på Musikhjälpen – Ingen ska behöva dö av hunger.

Mat är en mänsklig rättighet. Trots det dör människor runtom i världen varje dag till följd av undernäring. Omkring var tionde människa vet inte när eller vad de kommer att äta nästa gång. Genom Musikhjälpen 2023 kan alla vara med och bidra till kampen mot hungern. – Sveriges Radio

Alice, Nina och Zeb har efter sitt deltagande i Global Youth Institute i USA valt att fortsätta sitt engagemang för ökad livsmedelstrygghet genom att på eget initiativ starta upp en insamlingsbössa.

Eleverna kommer även att gästa buren i Växjö för att i livesändning berätta om sitt engagemang och deltagande i SLU Youth Institute och resan till World Food Prize i USA.  Missa inte att titta på SVT den 14 December kl. 12.30!

Vill du bidra och skänka en slant till insamlingsbössan ”Världens unga mot svält”?

Följ den här länken för mer information om hur du bidrar

musikhjälpen.png

Fakta:

Välkommen till SLU Youth Institute!
SLU Youth Institute är en unik och inspirerande utmaning för gymnasieelever i samarbete med World Food Prize Foundation. Målet är att skapa intresse för de globala frågorna i världen med ett extra fokus på FN:s hållbarhetsmål nummer 2 - Ingen hunger.

För mer information, vänligen kontakta koordinatorerna på youthinstitute@slu.se

Anna-Klara Lindeborg (koordinator Uppsala):
Telefon: +46-(0)18-67 12 30

Kristina Karlsson Green (koordinator Skåne):
Telefon: +46-(0)40-41 53 02

Elisabeth Nyström (koordinator Umeå)
Telefon: +46-(0)90-786 82 38