Ny SLU-podd om öppen vetenskap

Publicerad: 13 oktober 2022
En grupp personer utomhus. Foto.

Är du nyfiken på vad öppen vetenskap kan innebära för dig som forskare, lärare och student vid SLU? I SLU-bibliotekets nya podd ”Open Science talks” får du lära dig mer om hur öppen vetenskap blir alltmer aktuellt inom universitetets olika verksamheter.

I den nya podden ”Open Science talks – en podd om öppen vetenskap” undersöker Tomas Lundén, Hanna Östholm, Jennifer Salomonsson och Cissi Jansson från SLU-biblioteket fenomenet öppen vetenskap, det vill säga viljan att ge alla tillgång till vetenskapliga resultat och processer. Podden fokuserar på öppen vetenskap ur ett brett SLU-perspektiv.

I avsnitten kommer allt från medborgarforskning, öppen utbildning och datapublicering till hur sakkunniggranskningar kan göras inom paraplyet öppen vetenskap diskuteras tillsammans med inbjudna gäster både inom och utanför SLU. Vilket språk som används i avsnitten varierar mellan svenska och engelska – eller en blandning.

Det första avsnittet finns redan tillgängligt och nästa kommer snart!

Ta chansen att lyssna på podden tillsammans med andra under Open Access Week 2022 i Umeå och Uppsala. Där finns också möjlighet att prata med de som gör podden och diskutera både enskilda avsnitt och öppen vetenskap i ett brett perspektiv.

Har du frågor, kommentarer eller förslag på ämnen för framtida avsnitt? Tveka inte att höra av dig (biblioteket@slu.se)!

Du lyssnar på podden genom SLU Play, där den också kommer att finns textad.

Vill du veta när ett nytt avsnitt släpps? Skicka ett mejl till biblioteket@slu.se så får du veta direkt!