Egenodlat på restaurangen i Alnarp

Publicerad: 31 augusti 2021
Foto av grönsaksodling

Från att Alnarp 9 öppnade restaurangen i Alnarp, har de haft en ambition att odla egna grönsaker. I mars i år gick starten! "Vi fick en odlingsyta uppe hos NordGen på ca 80 kvm och började då aktivt söka efter studenter på SLU som ville vara med oss under detta pilotår. Tanken med detta första år är att se om det går och hur det fungerar", berättar Ulrika Andersson, marknadschef för Alnarp 9.

När utvärdering görs i höst ska vi se vad som krävs för lönsamhet i egen odling. Det är också ett sätt för oss att lära känna den kontext vi verkar inom och bli en naturlig del av campuslivet där vi kan vara en bidragande faktor i olika projekt.

Många intresserade studenter

Vi fick svar från flera intresserade studenter och till sist blev det Siri Larsson, Alejandro Barrios Latorre och Pablo Carralafuente Cano som vi fastnade för. De är studenter på Alnarp och bor dessutom på campus.

Tillsammans med dem började vi titta på upplägg, hur vi skulle odla, vad och när. Vi fick även massor med goda råd från Fredrik Kollberg och hans team på NordGen om hur vi skulle tänka kring kompost, bevattning, nät och redskap

En lastbil kom lastad

Sagt och gjort; den 7 april kom lastbilen med fem ton kompost, fröer beställdes, redskap köptes in och inom någon vecka började vi även förodlingen i fönstren inne i restaurangen. Fröer planterades och ett excel-schema sattes ihop med vad som skulle planteras ut och när det skulle göras.

Nyfikna lunchgäster

Det var så kul att se intresset från våra lunchgäster som var nyfikna på alla små skott som började dyka upp i diverse mjölkförpackningar och plastlådor. Det blev en diger lista med fröer; tre sorters betor, mangold, rödkål, svartkål, grönkål, sallad, morötter i en massa olika färger, tre sorters sättlökar, squash, bönor, majs, ärtor, mer sallad, broccoli, blomkål, rabarber, tomater, jalapenos och mycket mer. Dessutom planterades dill från NordGens kultursortiment. En massa fröer helt enkelt!

Utplanteringen började i april

Den 14 april började studenterna plantera ut första fröerna med gulbeta/polkabeta/rödbeta och morötter. Samtidigt började skotten komma upp i förodlingen i restaurangen och den 21/4 började det synas ordentligt.

Det var en ganska kall start på maj så det dröjde till mitten på maj innan vi planterade ut våra förodlade plantor och redan då kunde man se att squashen var på hugget.

Bevattningssystem

Nordgen har verkligen varit fantastiska och under utplanteringen den 10/5 så hade de hjälpt oss med bevattningssystem, nät m.m. Studenterna gjorde ett superjobb med att få ner allt i jorden och vi har med spänning följt arbetet.

Sedan dess har vi tillsammans vattnat, rensat ogräs, planterat lite till och som det har växt! Hela personalen på restaurangen har följt projektet med stor nyfikenhet!

Första skörden

I slutet på maj började vi planera första skörden och den 1 juni åkte spenaten upp – vilken succé . Våra studenter lastade in två stora backar med spenat till köket och sedan har det rullat på.

Vi har skördat tre omgångar med mangold, två vändor med sallad och snart en tredje, morötter, lök och mer sallad.

Kombon ”tre systrar” med squash, bönor och majs växer så pass mycket att staketet som skulle hålla kaniner ute numera används för att hålla squashen från att ta över hela området istället.

I juli tog våra studenter lite väl förtjänt ledighet och är tillbaka i augusti. Under tiden tog vi hand om odlingen och Alejandro hjälpte till en sväng även i juli för att så lite olika typer av bönor och skörda.

2022 planeras

Vi odlar vidare till och med slutet på oktober och kommer att utvärdera projektet tillsammans med studenterna och sätter en plan för 2022. Vi hoppas kunna utveckla projektet och få det att växa tillsammans med studenterna och SLU.

Vi vill även samarbeta mer med studentprojekt som till exempel Alnarp Farm och följer med intresse de olika projekt som kommer igång.

Vi är väldigt tacksamma för att få jobba med våra kanonduktiga SLU studenter Siri, Pablo och Alejandro. Vi hade inte heller klarat oss utan den fantastiska hjälp vi fått från NordGen, så otroligt stöttande och alltid beredda att hjälpa till!