Studentarbete om utemiljö blev en riktig diamant

Publicerad: 24 juni 2021

Pandemi, överfulla naturområden och en SLU-kurs inspirerade Anna Lindström från Helsingborg till trailutmaningen Skåne Diamonds. Hon hoppas på att fler ska upptäcka de oslipade naturdiamanter som finns i regionen. Och samtidigt må lite bättre av upplevelsen.

Brilliant-, smaragd- eller radiantslipad – ja det är måttet på hur man kan känna sig efter en naturupplevelse utöver det ordinära, på välkända Skåneleden. Anna Lindström, som skapat trailutmaningen Skåne Diamonds, är själv en smaragdslipad diamant, efter att ha utforskat fem speciella delar av leden under samma helg och belönats med den glimrande titeln.
- Trailutmaningen består av fem slingor på Skåneleden, spridda över stora delar av Skåne. Man väljer själv nivå och om man vill tävla mot sig själv eller jämföras med andra. Mitt mål är att man ska komma ut och upptäcka nya platser i naturen, berättar Anna Lindström.

Kursen visade vägen

Hon har själv alltid rört sig mycket ute men det var efter SLU-kursen Health promoting outdoor environments, Hälsofrämjande utemiljöer, under våren som hon uppmärksammade Skåneleden.
- Jag hade vandrat och sprungit på delar av den tidigare men inte haft förståelsen för hur sammanhängande och lång den är.
Samtidigt skapade den pågående pandemin en ökande belastning på skånska naturområden när allt fler sökte sig ut i naturen. Tanken väcktes på en utmaning som skulle kunna skapa intresse för lite mindre kända vandringsleder, de oslipade diamanterna.
Resultatet blev ett studentarbete, trailutmaningen Skåne Diamonds, som pågår mellan 1 juni och 31 oktober. Efter anmälan på plattformen RaceID laddas kartor, bilder, gpx-filer samt instruktioner till de olika slingorna ner. Totalt omfattar utmaningen 43,3 kilometer, med fem slingor som är mellan 6,6 och 11,2 kilometer långa. När man vandrat eller sprungit slingorna och registrerat resultatet finns det ett virtuellt diplom att ladda ner och en finishertröja skickas hem.

Fantastiska upplevelser

Anna Lindström har en bakgrund som civilingenjör och går nu SLUs masterprogram Outdoor Environments for Health and Well-being. Kursen Hälsofrämjande utemiljöer ledde direkt till ett praktiskt resultat, arbetet sker i stort sett ideellt men hon har sedan tidigare ett företag där intäkter och kostnader för Skåne Diamonds redovisas.
- Det har underlättat uppstarten. Jag har dessutom fått fantastiska upplevelser när jag har varit ute och provat olika sträckor som skulle passa för utmaningen, säger Anna Lindström.
Senare i sommar hoppas hon att tillsammans med sina vänner uppgradera sig till nivån Brilliant, alltså avverka alla fem slingorna på totalt 43 kilometer under en dag. Någon favoritslinga vill hon dock inte utnämna.
- Dom har så olika karaktärer att det är svårt att välja ut en. Det är fantastiskt att det finns så många vackra naturområden att besöka i Skåne, säger Anna Lindström.