Att bryta isoleringen i isoleringens tid

Publicerad: 04 mars 2021
Installationen Pop the isolation, foto.

Fem landskapsarkitektstudenter på SLU bygger nu upp en covid-säker konstinstallation på Ultuna där människor får kontakt med varandra genom sinnena syn, känsel och hörsel. Syftet är att bryta isoleringen och lekfullt föra människor samman i en tid då avstånd och isolering präglar så många människors vardag.

Installationen består av speglar, bubbelplast och en diktafon som konstfullt sätts ihop i olika stationer. Den är döpt till ”Pop the Isolation” (#poptheisolation på Instagram) och ingår i kursen Experimental Project in Landscape Architecture på landskapsarkitektprogrammet.

– En fråga vi ställer i installationen är hur vi upplever varandra. Med speglarnas hjälp kan vi manipulera avståndskänslan och få känna oss närmare varandra än vi faktiskt är, säger Alexandra Astafourova.

Många tysta dagar

I ”Vardagsrummet” kan man spela in meddelanden i en diktafon som andra besökare sedan kan lyssna till, liksom man kan lyssna vad andra har sagt. Pandemin innebär för många en tid med för få kontakter och många tysta dagar.

Skärmar har blivit vanliga i till exempel affärer. De markerar starkt avstånd och distans men i installationen finns en skärm med uppspänd bubbelplast.

Den populära bubbelplasten

– Här vill vi visa närhet med hjälp av känseln. Många är barnsligt förtjusta i bubbelplast och kan inte låta bli att poppa i alla fall några bubblor om möjligheten uppstår. För att kunna poppa bubblorna måste man samarbeta om vilken bubbla som man ska angripa och trycka lika hårt för att det ska bli något resultat. Och i detta tryck får man en stark känsla av den andra personen som man anar på andra sidan genom bubblorna, säger Alexandra Astafourova.

Studenterna som skapat installationen är Alexandra Astafourova, Kyoung Jin Cho, Klara Hellgren, Linnea Nyman och Adriana Sampaio. Installationen finns på plats på Ultuna till och med den 4 mars.

Installationen Pop the isolation, foto.Hur upplever vi varandra, egentligen? Med speglars hjälp manipuleras avståndet. Här är det Alexandra Astafourova som syns.

Installationen Pop the isolation, foto.Bubbelplasten blir i installationen ett medel för att uppleva känslan av en annan människa. Klara Hellgren (t.v) och Alexandra Astafourova.

Installationen Pop the isolation, foto. Pandemin innebär för många tysta långa dagar. I installationen kunde man spela in meddelanden.

Foto samtliga bilder: Mårten Granert-Gärdfeldt.