Svenska lärosäten går över till studier från hemmet från och med onsdag 18 mars

Publicerad: 17 mars 2020

Regeringen informerade idag 17 mars under förmiddagen att det nu går ut en rekommendation som de förväntar sig att alla lärosäten följer. Alla studenter ska sköta sina studier hemifrån och inte i lärosätenas lokaler. Studenterna får behålla beslutade studiemedel. Beslutet omfattar enbart omställning till undervisning och examination på distans, så verksamheten ska i övrigt fortsätta som vanligt i så stor utsträckning som möjligt.

För SLU:s del så har många av våra lärare, programstudierektorer, programnämnder och stödverksamhet redan påbörjat arbetet med övergång till distansstudier och vi kommer nu i skarpt läge. Vi behöver hjälpas åt med fokus på våra studenter, och det behövs prioriteringar och kreativa samt lokala lösningar i detta exceptionella läge, både från oss anställda och våra studenter.

Tänk på att distansundervisning inte behöver betyda lysande digitala föreläsningar i detta läge – det kan betyda litteraturstudier och hemuppgifter. Nu när salstentamen inte kan ske ska det ersättas av hemtenta. Försök skapa så enkla lösningar som möjligt - tänk på att inte alla studenter har kraftfulla datorer hemma och att internetkapaciteten kan påverkas av belastning.

SLU har mycket praktisk undervisning som sker på orter av olika storlek. Vi behöver ta fram lokala lösningar där vi tänker klokt kring målet som är social distansering, inklusive resor till och från campus. Vissa moment som inte kan genomföras nu eller flyttas till i höst, kan behöva förläggas till sommaren.

Vi är i en extraordinär situation som vi inte vet hur länge den kommer att fortgå som givetvis är en prövning, men detta kommer vi att klara tillsammans!

/Rektor Mia Knutson Wedel