Staffan Widstrand besökte SLU

Publicerad: 07 februari 2020
Man står lutad mot en björk. Foto.

En av Sveriges mest kända naturfotografer besökte i går SLU i Umeå för att visa bilder från världens alla hörn och prata kring det som ligger honom närmast hjärtat - naturskydd. Bakom alla bilder Staffan tar finns tanken att få oss att älska naturen. För det vi älskar, skyddar vi och bryr oss om.

– Jag är förälskad i att vara i naturen, då vill jag bidra till att den ska kunna finnas kvar. För vår skull, men också för naturen själv. Naturen är en storhet större än oss människor, det måste vi någon gång förstå, säger Staffan Widstrand.

Världen över bor allt fler människor i städer och färre på landsbygden. Hur ska människorna som bor i städerna bli förälskade i naturen när de knappt sett den på vykort? undrar Staffan retoriskt. Och menar att ett av hans, och alla andra som fotograferar i naturen, viktigaste jobb är att visa hur naturen faktiskt ser ut så att så många människor som möjligt förstår att den är värd att älska.

– Att den har något kraftfullt, underbart, antikt och tidlöst som är evigt. Eller som borde vara evigt men som vi också totalt kan ödelägga och förstöra...

Vill inte vara neutral

Staffan Widstrand är inte neutral när han är ute och fotograferar, det är inget han eftersträvar utan det finns alltid en naturskyddstanke bakom, eller en respekt för naturarvet som han kallar det.

– Ordet naturarv är otroligt viktigt för mig. De flesta människor förstår att vi har ett kulturarv, men inte ett naturarv. Många som aldrig skulle komma på tanken att riva kungliga slottet eller mala ner Picassos målningar och använda som biobränsle kan gladeligen tänka sig att göra detsamma med våra urskogar, de sista en till två procenten som vi har kvar för att det passar oss just nu.

Staffan Widstrand menar att vi i Sverige håller på att ödelägga vårt skogliga naturarv.

– Det kanske är ett beskt piller att svälja på SLU men så enkelt är det. Vi håller på ta bort all vår ursprungliga skog. En skog är inte bara träd och framför allt är det inte träd av en art, en ålder och från en plantskola. En skog är ett sammansatt ekologiskt system med massa olika arter av allt möjligt.

Vill få människor att älska naturen

Att få människor att respektera och älska naturen är den röda tråden i allt Staffan gör.

– Om vi människor och de kommande generationerna inte älskar naturen då kommer vi heller inte att stå upp för den, vi kommer inte försvara den, den kommer inte att vara viktig för oss och då kommer vi inte att rösta på den varken med hur vi konsumerar, bygger, bor eller kör. Inte heller i hur vi röstar i politiska val eller vad våra olika livsbeslut leder till. Men har du fått en kärleksrelation till naturen är det mycket svårare att ta helt fel beslut, det tycker jag att jag ser dagligen.

Fakta:

Se föreläsningen i efterhand