Flower mapping som beslutsunderlag för optimering av jordgubbsskörd

Publicerad: 04 november 2020
Jordgubbsblomma. Foto.

Identifiering av initierade blomanlag så kallat flower mapping kan användas som beslutsunderlag för att optimera remonterande jordgubbars skördepotential.

Flower mapping är en metod som används för att på en grundlig nivå analysera och illustrera blomsterknoppar. Tekniken används i jordgubbar för att få en uppfattning om blomningspotential och skörd. Flower mapping utförs framförallt i engångsblommande jordgubbar.

I studien, som är ett masterarbete vid Hortonomprogrammet på SLU Alnarp utvärderades tekniken på remonterande jordgubbar. Flower mapping utfördes i den första och andra blomningen för att se om det är möjligt att förutsäga framtida blomning och skörd. Det analyserades även om resultaten kunde användas som beslutsunderlag för optimering av odlingsmetoder kopplat till plantorna.

- Projektet var ett samarbete med HIR Skåne och försöket var integrerat i en jordgubbsodling i växthus i nordvästra Skåne. Försöket pågick från att plantorna levererades till odlaren i februari tills sista skörden i oktober, säger Josefine Lundblad som genomförde studien.

Målet med studien var att främja framtida produktion av remonterande jordgubbar i Sverige genom att skapa förståelse för flower mapping och dess användningsområden. Flower mapping utfördes av professionella aktörer men även av en oerfaren.

I studien fastställdes det att den remonterande sorten Favori reagerade på sin omgivande miljö. Detta uttrycktes som variation i plantuppbyggnaden och i tillväxtmönstret. Att utföra flower mapping innan plantering var bäst om man vill förutspå framtida blomsterutveckling. Att utföra en andra flower mappingen, efter första skörden, förutspådde inte lika väl utvecklingen av knoppar men kunde användas i andra syften, till exempel att utvärdera odlingsmetoder. I studien framgick det att flower mapping med fördel kan användas för att uppskatta framtida blomning och optimera skörd i remonterande jordgubbar.

Länk till studien.

Fakta:

Studien är finansierad som ett examensarbete inom SLU Partnerskap Alnarp.

Programstudierektor Hortonom & Trädgårdsingenjör - Odling

Salla Marttila, Forskare FLK