Ny chef för SLU Artdatabanken

Publicerad: 08 oktober 2020
Ny chef Artdatabanken Mark Marissink, foto.

Från årsskiftet blir Mark Marissink ny chef på SLU Artdatabanken. Mark efterträder Lena Sundin Rådström som slutade vid Artdatabanken i februari.

Mark kommer närmast från Naturvårdsverket där han senast har arbetat som biträdande avdelningschef på Miljöanalysavdelningen.

– Jag disputerade i ekologi och miljövård på SLU 2002 och i min tjänst på Naturvårdverket har jag många goda samarbeten med SLU och Artdatabanken. Det ska bli mycket roligt att bli en del av denna verksamhet som jag nu sett utifrån i flera år, säger Mark.

Mark Marissink bor i Ramnäs i Västmanland men är född i Nederländerna. Mark kom till Sverige och Uppsala som utbytesstudent redan 1993  – och på den vägen är det.

Marks blivande chef, Torleif Härd, som är dekan för fakulteten för naturresurser och jordbruksvetenskap vid SLU lyfter fram Marks synnerligen gedigna erfarenhet av arbete med biodiversitet och artinformation, samt hans långa erfarenhet av chefsuppdrag.

– Med Mark som chef kommer vi att ha de allra bästa förutsättningarna för en fortsatt framgångsrik verksamhet på Artdatabanken i nära samarbete med nationella expertmyndigheter och naturvårdens organisationer.

Foto: Privat.