Forskarna på slottet – Hållbar stadsutveckling

Publicerad: 06 november 2019

Länsstyrelsen välkomnar dig till Uppsala slott för att under en eftermiddag den 20 november ta del av tre föreläsningar på temat hållbar stadsutveckling.

Forskare från SLU och Uppsala universitet medverkar.

Forskarna på slottet är ett initiativ av Länsstyrelsen i Uppsala län med syfte att skapa en arena för ömsesidigt utbyte mellan universiteten och övriga aktörer i länet. Träffen den 20 november blir den sjunde i ordningen.

Programmet

13.30 Inledning
Landshövding Göran Enander

13.40 Urban Lab – ett forskningsinitiativ om social hållbar stadsutveckling
Per-Anders Edin, Uppsala universitet.

Om ett nytt forskningsinitiativ i Uppsala som handlar om socialt hållbar stadsutveckling. Han kommer även att visa några preliminära resultat från ett pilotprojekt som bedrivs tillsammans med Uppsala kommun och handlar om hur den demografiska sammansättningen ser ut i områden som renoveras eller i nybyggnation.

14.20 ECHO-zoner - samhällsbaserad intervention mot barnfetma
Peter Bergsten, Uppsala universitet.

Andelen barn med övervikt och fetma har ökat fyra gånger under de senaste 25 åren. Vart femte barn är idag drabbat. Barnfetma är kopplad till typ 2-diabetes och psykisk ohälsa. Otaliga försök för att stoppa utvecklingen har gjorts utan att varaktig förbättring.

15.15 Vad kan vi lära av välfärdens landskap?
Mattias Qviström, SLU.

Förtätning står högst upp på agendan då dagens planerare diskuterar hållbar utveckling. Kritiken mot efterkrigstidens planering är genomgående i debatten. Men med kritiken mot efterkrigstidens planering går något förlorat: välfärdens landskap.

15.55 Summering och diskussion
Moderator: Josefin Wangel, SLU Urban Futures.

17.00 Avslut. Därefter serveras en mingelbuffé.

Anmälan och läs mer om föredragen och forskarna

Klicka här för att anmäla dig till Forskare på slottet den 20 november. (Skrolla ner till slutet av sidan för anmälningsformuläret.) Anmäl dig senast den 14 november

Detaljer

Forskare på slottet hålls i representationsvåningen på Uppsala slott ingång A mellan klockan 13.30 och 17.00 den 20 november. Forskare på slottet är kostnadsfritt.