Krögare möter forskare på matfestival i Stockholms city

Publicerad: 17 augusti 2016

Efter 2015 års succé återkommer matfestivalen Matologi till Norra Latins Trädgård i Stockholm, den 20 augusti. För andra året i rad samlas mat-, hälso- och miljöintresserade storstadsbor, kockar, foodies, forskare och producenter på en matfestival arrangerad av Sveriges lantbruksuniversitet. Möt bland annat krögarna Sally Voltaire och Karl Ljung samt kökschefen Frida Ronge, i samtal med forskare. Årets huvudtema är ”Myter om mat”.

I fjol tog Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) initiativ till Matologi i Stockholm. Festivalen blev en stor succé med tusentals besökare, och i år arrangeras Matologi i två städer. Årets tema vid Norra Latin i Stockholm den 20 augusti är "Myter om mat".

– Intresset kring hälsa, mat, miljö och hållbarhet är enormt. Det är lätt att det uppstår myter kring ämnet och därför vill vi från SLU göra vår forskning mer lättillgänglig och dela med oss av vår kunskap på ett intressant sätt. Alla matintresserade ska känna till att de kan kontakta oss för att få vetenskapligt baserad kunskap inom detta område, säger Sara Brännström, samverkanskoordinator vid SLU.

På eventet den 20 augusti får vi veta mer om kretsloppsodling, nyttiga kolhydrater och sockerfällorna i maten, människors förhållande till mat och betesdjurens samspel med landskapet. Vi får också svar på frågor som: Hur lagar man säker mat? Vad är tresekundersregeln? Vad avgör smaken på mejeriprodukter, kan man smaka sig till ekologisk mjölk?

– På Matologi, som har fri entré och är öppet för alla, sprids vetenskapligt baserad kunskap så att människor ska kunna göra bättre och mer medvetna val kring de livsmedel de äter, hur vi kan använda vår världs resurser på ett hållbart sätt och hur hälsa och miljö hänger samman", avslutar Sara Brännström.

SLU kommer också – tillsammans med årets samarbetspartners Lantmännen och LRF Mälardalen – att erbjuda en fantastisk producentmarknad, servering av festivalinspirerad mat och dryck samt många andra intressanta inslag. Podcasten "Matsamtalet", med matprofilerna Sigrid Barany och Johan Hedberg i spetsen, kommer även ha liveinspelning på plats.

Prata odling med matproducenterna och ta del av diskussioner kring dolda sockerkällor och nyttiga kolhydrater, ekologi och närproduktion. Besök matmarknaden med försäljning och provsmakning av närproducerade grönsaker, bröd, kött och andra produkter.

Datum, tid och plats

Lördagen den 20 augusti 2016, kl. 11–17.
Norra Latins Trädgård, Drottninggatan 71 B, Stockholm

Eventet är öppet för alla – fri entré

12.00 VÄLKOMNA! (Erik Fahlbäck, vicerektor för samverkan SLU)
12.10 Lantbruk – nu, då och i framtiden (SLU Studentpool)
12.30 Är vi vad vi äter? (Per Sandin)
12.50 Samtal – Nya livsmedel och deras påverkan på hälsan (Frida Ronge och Carl Brunius)
13.20 PAUS
13.40 Ekologisk – Bäst i alla lägen? (Elin Röös)
14.00 Kretsloppsodling – matsvampen en pionjär (Madeleine Uggla och Helena Karlén)
14.20 Samtal – Myter om kött (Karl Ljung och Anna Wallenbeck)
14.50 PAUS
15.10 GMO – Vad är grejen? (Anna Lehrman)
15.30 Biologisk mångfald – bara utan åkrar och kor? (Urban Emanuelsson)
15.50 Samtal – Hållbarhet genom mindre svinn (Sally Voltaire och Mattias Eriksson)
16.20 Paneldiskussion – vem bestämmer vad vi äter?
16.50 AVSLUTNING

Mer information och fullständigt program

www.matologi.nu

Matologi/SLU
Sara Brännström 018-673001

Pressfrågor Matologi
Frida M Thornberg, INDY
frida@indycollective.se

OM SLU
SLU bedriver forskning inom miljö- och livsvetenskaper och utbildar bl.a. agronomer, veterinärer, djursjukskötare, jägmästare och landskapsarkitekter. SLU har kunskap inom hela "matsystemet", från markbearbetning på åkrarna till växtgenetik, ekologi, husdjursavel, produktionssystem inom lantbruk och trädgård till kvalitet och egenskaper i maten. Dessutom bedrivs forskning kring matproduktionens miljöpåverkan, konsumentmönster, etik och djurvälfärd.