Vad lägger du på din tallrik? Kockar möter forskare från SLU på matfestival i Malmö

Publicerad: 30 maj 2016

Lördag den 4 juni flyttar Matologi in i Malmö Folkets park och skapar en mötesplats för mat- hälso- och miljöintresserade storstadsbor, kockar, forskare och producenter. På Matologi kommer besökare att kunna ta del av aktuell forskning från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och spännande samtal mellan forskare och kockar om mat, hälsa, livsmedelssäkerhet och hållbar produktion av kött och livsmedel. Hur påverkas landskapet och vår hälsa av vår konsumtion och våra matval? Varför är kon resurssmart och vad betyder modern hortikultur?

På plats finns Jennie Walldén, krögare och vinnare av Sveriges Mästerkock, Daniel Lindgren, kock och en av grundarna bakom nätverket Malmö Cooking samt matentreprenören Peter Haeggblom, som idag är sektionschef för Malmö skolrestauranger.

– Matologi är en mötesplats där vi vill sprida kunskap och inspirera. Vi vill väcka frågor kring vår matkonsumtion, för att vi alla ska kunna göra bättre och mer medvetna val kring de livsmedel vi väljer och förstå hur mat, hälsa och miljö hänger samman. På SLU jobbar vi med forskning och utbildning inom livs- och miljövetenskapliga ämnen som ska bidra till en grönare och mer hållbar värld. Det ökande intresset kring mat, råvaror och miljö gav oss idén till att arrangera Matologi. Och samtidigt skapa en plats där konsumenter, forskare, kockar och producenter kan mötas, säger Kristina Santén, projektledare och chef för Omvärld Alnarp på SLU i Alnarp.

Bland programpunkterna finns också ”Sverige – bäst i världen på att odla asfalt”, ”Bli din egen vinbonde” och ”Tillverka din egen biogödsel”. Ett antal food trucks serverar street food och på matmarknaden Stadens skafferi kan man botanisera bland lokala läckerheter.

Matologi har tidigare arrangerats i Stockholm och det blir även en upplaga där i höst.

Fakta:

Datum, tid och plats