Biodiversity ­Challenge 2024

Publicerad: 22 april 2024

2 maj–28 juni gäller det att hitta och rapportera så många olika vilda arter som möjligt på SLU:s campusområden. Utmaningen är ett samarbete och en tävling mellan 19 europeiska universitet.

Den 2 maj går startskottet för Biodiversity Challenge 2024. Tävlingen, som internationellt heter Biodiversity Challenge for ICA members, är ett samarbete mellan 19 lantbruks- och livsvetenskapsuniversitet i 16 europeiska länder. Från och med 2 maj till och med 28 juni gäller det att hitta och rapportera de vilda arter (inte odlade) som förekommer på dessa universitets campusområden.

Förra året medverkade SLU för första gången. Vi kom då på andra plats med 1 845 unika arter och 6 587 fynd. University of Hohenheim vann med 2 088 arter och KU Leuven kom med sina 1 488 arter på tredje plats.

Både SLU:are och utomstående kan följa med på aktiviteter, ta en lunchpromenad tillsammans eller rapportera själva – det viktiga är att vi rapporterar in vilda arter på artportalen.se.

Vill du arrangera en aktivitet?

Vi söker nu förslag på aktiviteter eller personer som vill arrangera aktiviteter.  Exempel på tidigare aktiviteter: Trädpromenad, leta dyngbaggar, fågelpromenad, strån och blad. Hör av dig med förslag till: cecilia.nordstrom@slu.se

Cecilia Nordström, webbansvarig kommunikatör
SLU Artdatabanken