Tinderdejting i mossan tog hem forskarnas grand prix

Publicerad: 06 oktober 2023
Vinnare av Forskar Grand Prix Umeå Kishore Vishwanathan samt några medtävlande.

Cyanobakterier är en solklar högerswipe för fjädermossa i det svenska skogslandskapet. Denna romantiska symbios fick gymnasieelever i Umeå veta mer om under presentationstävlingen Forskar Grand Prix på SLU. Och det var så forskaren Kishore Vishwanathan fångade juryns och publikens hjärtan och vann deltävlingen i Umeå.

”Det var så nervöst. Jag hade fyra sömnlösa nätter innan det här”, berättar Kishore Vishwanathan. Han studerar symbios, interaktionen och utbytet mellan skogens växter och mikrober som postdoktor på institutionen för skogens ekologi och skötsel vid SLU i Umeå. Och det är den forskningen som under Forskar Grand Prix den 29 september skulle sammanfattas på mindre än fyra minuter till en helt ny publik.

Forskar Grand Prix har pågått sedan 2012 och låter främst gymnasieelever se en stor blandning forskare berätta om sin forskning på ett enkelt och spännande sätt. Men inte bara elevernas intresse ska fångas. En jury med experter i kommunikation, scenframträdanden och forskning bedömer alla deltagare och ger sina poäng på varje presentation.

”När jag visade upp min presentation fyra dagar innan det var dags fick jag uppmaningen att tona ner sarkasmen och humorn. Den var helt enkelt för rolig för att den akademiska jurymedlemmen skulle gilla den”, berättar Kishore. Att hitta en rolig vinkel för att beskriva relationen mellan fjädermossan på skogens golv och de kväveproducerande cyanobakterierna var viktigt tyckte forskaren själv. Och analogin med mikrober och växter som kärlekssökare på dejtingmarknaden fångade den rätta känslan.

”Det handlar om två organismer som skapar ett förhållande med varandra. Fjädermossan behöver kväve och bakterierna skapar den. Det fungerar ungefär på samma sätt som dejting, och jag beskriver hur de här två träffas, kommunicerar och skapar sitt förhållande”.

Vinsten i Umeås deltävling innebär en plats i Forskar Grand Prix stora final i Stockholm den 23 november, mot vinnare från de andra fem deltävlingarna i landet. Men oavsett om han vinner där har tävlingen hjälpt honom att slipa en viktig och underskattad förmåga som forskare.

”Det är det väldigt viktigt att vi kommunicerar så alla förstår, att vi kommer ur den här bubblan och tänker på publiken och inte bara oss själva. Det är vårt ansvar att förmedla de här budskapen så att de flesta kan förstå eller relatera till det. För det är så nya idéer och koncept kommer fram, när många blir inspirerade”, säger Kishore Vishwanathan.