Tillbaka på efterlängtat Borgeby

Publicerad: 06 juli 2022

Efter två år var det så äntligen dags för Nordens största lantbruksmässa i fält. Här skriver studentambassadör Peter Hansson-Silva en betraktelse över Borgeby.

Många av de personer som var med på Borgeby utanför tältet, foto.

Det var i slutet av juni, bland de varma och soliga skånska jordbrukslandskapen som Borgeby fältdagar äntligen återvände efter två års inställda mässor. Borgeby fältdagar är Nordens största lantbruksmässa i fält, en fackmässa med stor bredd utställare och besökare från hela världen. Mässan är perfekt lämpad för ett lantbruksuniversitet som SLU att ställa ut på för att informera om universitetet och framföra vår vision om en hållbar framtid.

FN:s globala mål

I linje med denna vision hade vi FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling i rampljuset under programmet. Alla som presenterade fick välja ut vilka mål de ansåg relaterade till sitt arbete och diskutera hur de bidrar till att uppnå en mer hållbar morgondag.

SLU kom till mässan utrustade med ett program fullt till bredden med presentationer, panelsamtal och seminarier, ja till och med en och annan exkursion och demonstration. På plats för att arrangera det hela hade vi personal och studentrepresentanter, både från Alnarp och Ultuna.

Även lite skog och djur

Vårt mässprogram innehöll en mångfald av ämnen, något som speglar den mängd områden SLU utbildar, forskar och arbetar inom. Jord- och lantbruk fick stort fokus med bland annat Epok, Grogrund och Fältforsk på plats.

Representanter från skogsbruk, både forskare och företagare presenterade om snabbväxande lövskog, något som väckte intressanta diskussioner med publiken. Djur stod även de med på schemat. På onsdagen diskuterades forskning och förvaltning av vildsvin, och på torsdagen stod häst och hund med på agendan.

Alumnmingel med rektor

Onsdagskvällen bjöd SLU på alumnkväll i sin monter. En glad skara alumner från många olika årskullar deltog för att mingla och nätverka. Under kvällen hölls viktiga och inspirerande tal av rektor Maria Knutson Wedel och årets SLU-alumn, lantmästaren Annika Bergman som är vd för Hushållningssällskapet Halland. Det var en gemytlig kväll med många goda samtal som laddade på med energi för det viktiga jobb vi SLU:are gör här i världen.

Allt som allt var det en lyckad mässa och vi ser fram emot nästa år med spänning.

Text och foto: studentambasadör Peter Hansson-Silva.