Annika Bergman blir Årets SLU-alumn 2022

Publicerad: 18 februari 2022
Annika Bergman

Annika Bergman tog lantmästarexamen vid SLU 1992. Idag är Annika vd för Hushållningssällskapet Halland och har en stark drivkraft när det gäller de gröna näringarna. Hon får utmärkelsen då hon genom att dela med sig av sin gedigna erfarenhet av företagsledning och utveckling har lyft ledarskapsfrågor till glädje och nytta för många.

– Är det möjligt, vilken ära! SLU som betyder så mycket för mig, säger en överraskad Annika Bergman vid tillkännagivandet.

– Min utbildning har gett mig glädje och inspiration, hela mitt yrkesliv bygger på denna och jag känner en otrolig stolthet över att min passion för det gröna näringslivet har kunnat omfamna andra, att jag kunnat dela med mig av den.

Annika tvekar inte att kavla upp ärmarna och höja rösten i frågor hon tycker är viktiga och har bland annat gjort stora insatser för kvinnliga lantbrukare. Hon startade till exempel gruppen ”Ruralista - grönt är det nya svarta”, ett nätverk för kvinnor som arbetar inom det gröna näringslivet.

– Den viktigaste frågan för mig, som genomsyrar allt, är att vi bygger på Agenda 2030 i det vi gör. De tre oskiljaktiga delarna av hållbar utveckling: den ekonomiska, miljömässiga och inte minst den sociala. Den sistnämnda har gjort det naturligt att Metoo tagit plats. Det handlar om människor.

Förutom ett stort styrelseengagemang i Svenskt Näringsliv, Gröna arbetsgivare, SLU Holding mfl. styrelser, är Annika delägare i Elgesta Förvaltning AB utanför Örebro, ett lantbruk med inriktning på animalieproduktion och växtodling. Hon äger och driver också AgroMind AB, ett konsultbolag som bedriver ledarskaps- och företagsutveckling inom de gröna näringarna.

Som god skribent har hon publicerat krönikor i både ATL och Hallands Nyheter. Annika Bergman är författare till en bok om ledarskap och kommunikation i de gröna näringarnas små ägarledda företag, ”Lust att leda, sig själv och andra”. För de som idag går lantmästarprogrammet vid SLU är Annika Bergman en välkänd profil som föreläsare inom just ledarskap.

Fakta:

Juryns motivering till Årets SLU-alumn 2022

Annika Bergman är en sann förebild genom sitt outtröttliga engagemang i de gröna näringarna. Annika tvekar inte att göra sin röst hörd i viktiga frågor. Genom att dela med sig av sin gedigna erfarenhet av företagsledning och utveckling har hon lyft ledarskapsfrågor till glädje och nytta för många. Annika andas och lever för de gröna näringarna, och framförallt, hon gör skillnad.

Om Årets SLU-alumn

SLU delar varje år ut utmärkelsen Årets SLU-alumn till en tidigare student som skapar förutsättningar för en hållbar, levande och bättre värld. En jury med representanter från SLU utser en vinnare bland de nominerade. www.slu.se/alumn

Tidigare pristagare:

Årets SLU-alumn | Externwebben