Förslag till ny prorektor klubbat

Publicerad: 02 juni 2021

Rekrytering av ny prorektor pågår eftersom nuvarande prorektor Karin Holmgren slutar vid årsskiftet. Under tisdag 1 juni sammanträdde rekryteringsgruppen och fattade formellt beslut om sitt förslag.

Rekryteringsgruppen, bestående av 13 ledamöter från olika delar av universitetets verksamhet, har genomfört en omfattande process och har intervjuat flera kandidater. Gruppen har efter det föreslagit professor Pär Forslund som kandidat och en hearing har genomförts med en utsedd hörandeförsamling.

Nu har rekryteringsgruppen fattat sitt formella beslut om att föreslå Pär Forslund som ny prorektor från den 1 januari 2022. Det är SLU:s styrelse som sen fattar beslut om tillsättningen och det sker på styrelsens möte den 17 juni.

– Rekryteringsgruppen, som har en bred sammansättning, är enig i sitt förslag till styrelsen vilket är mycket glädjande, säger Rolf Brennerfelt, SLU:s styrelseordförande, tillika rekryteringsgruppens ordförande.

Pär Forslund är sedan 2012 professor i ekologi vid SLU. Han är för närvarande prodekan på NJ-fakulteten med ansvar för utbildningsfrågor och är ordförande i programnämnden för utbildning inom naturresurser och jordbruk (PN-NJ).