Höga betyg för SLU i Shanghai-rankningen 2020

Publicerad: 17 augusti 2020

I den rankning som ShanghaiRanking Consultancy har gjort av universitet från hela världen inom 54 olika ämnesområden hamnar SLU högt inom flera områden 2020. Framför allt gäller det ekologi, jordbruksvetenskaper och veterinärmedicin.

I kategorin ecology rankas SLU på plats 8, i agricultural sciences på plats 8 och i veterinary sciences på plats 18. I dessa områden är SLU högst rankat bland Sveriges universitet.

SLU återfinns också bland de hundra högst rankade universiteten i världen (och de två till tre bästa i Sverige) inom tre andra områden: oceanographyenvironmental science & engineering; samt water resources.

I ShanghaiRanking Consultancys senaste (2020) sammantagna rankning av världens universitet (Academic Ranking of World Universities, ARWU) placerade sig SLU som lärosäte på plats 301-400 i världen.