Proaktiv testning för covid-19 på campus i Umeå

Publicerad: 25 augusti 2020

Studenter och anställda vid SLU Umeå erbjuds att delta i en undersökning för att bedöma förekomsten av aktiv covid-19-infektion vid terminsstart. Umeå universitet och Region Västerbotten har fått i uppdrag av Folkhälsomyndigheten att genomföra denna undersökning.

Varför görs provtagningen?

Undersökningen är en del av Folkhälsomyndighetens uppdrag att arbeta med kunskapsinhämtande om corona-pandemin. Vetskapen om vem som är smittad kan också förhindra att fler smittas och dessutom hjälpa till att snabbt dämpa eventuellt ytterligare smittspridning.  Undersökningen kommer också bli ett värdefullt bidrag till forskningen om hur smitta sprids.

Så här går provtagningen till

Medarbetare och studenter som har svenskt personnummer och är i Umeå under den tid som provtagningen ska ske och som kan ta sig till Campus Umeå, är inbjudna att delta. Det är kostnadsfritt att delta, och personer som lämnar in ett prov får inom tre dagar reda på om de har viruset eller inte, direkt via en mobil-app. Är du smittad får du direkt råd och uppmaningar om förhållningsregler via appen och instruktioner om kontaktspårning, något som kan förhindra att fler smittas. Mer information om appen kommer senare i veckan.

Utdelning och insamling av proverna sker med hjälp av Försvarsmaktens personal. De ser till att det är säkert att hämta och lämna prover och att det inte blir trängsel eller köer som kan innebära smittrisk för dig som deltar i undersökningen. Tänk på att i första hand ta dig till campus utan att åka med kollektivtrafiken, utan att istället cykla eller gå.

Den som vill delta gör en egenprovtagning två gånger med en veckas mellanrum. Du tar provet på dig själv med hjälp av en tops i näsa, svalg och saliv. Material för att göra provtagningen kommer att delas ut utomhus på Campus Umeå, och där kan du också lämna in ditt prov. Du registrerar ditt prov via en mobil-app. Appen ska finnas tillgänglig för nedladdning den 28 augusti.

När genomförs provtagningen?

• Första provtagningsomgången öppen 31 augusti – 3 september kl. 08.00-18.00
  • Andra provtagningsomgången öppen 7 september – 10 september kl. 08.00-18.00

Hur får jag reda på mer?

Idag tisdag öppnar webbsidan med mer detaljerad information, karta som visar var provplatserna är och annan praktisk information, bland annat om den app som ska användas och andra förutsättningar för att delta. Informationen hittar du på https://www.umu.se/covid-19/provtagning.