De nya masterstudenterna är här

Publicerad: 05 september 2019
Porträttbild av Jaime Luna Santa-Maria.

Äntligen terminsstart och entusiastiska studenter fyller våra klassrum. På masterprogrammet Skötsel av vilt- och fiskpopulationer samlas studenter från flera delar av världen för att lära sig mer hur de kan bidra till en hållbar förvaltning av världens fisk- och viltresurser.

Snart en vecka har gått på det nya läsåret och vi passade på att hälsa en av våra nya masterstudenter välkommen och kolla läget.

Jaime Luna Santa-Maria har flyttat från Spanien för att gå programmet. Han ser fram emot utbildningen och sitt nya liv i Umeå.

– Jag gillar verkligen att vara nära naturen och ta del av djurlivet. Det är spännande att komma hit och få uppleva ett nytt sorts liv, det är första gången jag åker utomlands för att studera, säger Jaime Luna Santa-Maria.

Men Umeå hade han inte hört talas om innan han sökte programmet.

– Jag hade inte väntat mig att så många bor här, jag hörde talas om Umeå för första gången bara för några månader sedan, berättar han.

Programmets första kurs, som också går att läsa fristående, är Inventeringsmetoder för vilt och fisk. De närmsta veckorna kommer studenterna lära sig planera och tillämpa de viktigaste inventeringsmetoderna för vilt och fisk. De kommer att lära sig analysera och tolka resultaten och förstå etiska aspekter vid insamling och märkning av djur.