Forskningen i fokus – mitt på torget

Publicerad: 20 maj 2019
Forskare i labbrock håller presentation på torget. Foto.

I lördags var det dags för Umeås andra upplaga av Soapbox Science. Eventet som tar forskningen till folket och belyser ojämställdheten inom forskarvärlden.

Mer än 200 personer spenderade sin lördagseftermiddag med att lyssna till kvinnliga naturvetenskapliga forskare från Sveriges lantbruksuniversitet och Umeå universitet som under tre timmar delade med sig av sin forskning mitt på Renmarkstorget i Umeå.

Konceptet Soapbox Science bygger på formatet från Speaker's Corner i Hyde Park i London, som är en historisk arena för offentliga tal och diskussioner. I Umeå arrangeras Soapbox Science av SLU, Umeå universitet och Umeå kommun.

Ämnena som belystes berörde allt mellan naturvårdsbränningar, gravt graviditetsillamående, laxvandring till genetik hos såväl skog som djur.

Soapbox science har även synts flitigt i media de senaste dagarna. SVT uppmärksammade forskaren Malin Linder Nordings forskning om HG, extremt kraftigt graviditetsillamående, i en rad inslag. Även P4 Västerbotten intervjuade Malin.

Therese Löfroth, vid SLUs Vilt, fisk och miljö intervjuades av SVT inför eventet om hennes tal "Bränna för biologisk mångfald - därför behöver vi sätta skogen i brand".

Umeå universitets vicerektor Heidi Hansson berättade i ett SVT-inslag om hur de jobbar för att nå målet med hälften manliga och kvinnliga professorer.

Även P4 Västerbotten var på plats i lördags – i deras inslag kan du höra forskare Judith Felten vid Umeå Plant Science Center, samt två inspirerade besökare som nu funderar på en forskarkarriär!