Nominera en internationell student till Global Swede 2019

Publicerad: 07 mars 2019

Nu är det dags att nominera en internationell SLU-student till årets Global Swede-ceremoni. Den utvalde kandidaten från SLU kommer att delta vid en ceremoni som Svenska institutet (SI) och Utrikesdepartementet arrangerar i Stockholm 21:a maj.

Arrangemanget är en del av SI:s arbete med alumner för att bygga viktiga långsiktiga relationer med internationella studenter i Sverige. SLU har möjlighet att nominera en av sina framstående internationella studenter att delta i ceremonin i maj på Utrikesdepartementet.

Global Swede-ceremonin riktar sig till utmärkta studenter med hög akademisk nivå i slutet av sin utbildning. Studenten skall vara medborgare i land utanför EU/EES.

Lärosätena gör själva urvalet och nominerar en kandidat till Global Swede enligt följande kriterier:

• Utmärkt sig för innovation, kreativitet och entreprenörskap inom sin akademiska kompetens
  • God ambassadör för sitt lärosäte och för Sverige
  • Har ett brett nätverk och är aktiv på sociala medier
  • Hög social kompetens, motivation och engagemang
  • Goda akademiska resultat
  • Student inom högre utbildning, sista terminen

Om du känner en student som uppfyller dessa kriterier är du välkommen att skicka in din nominering till geir.loe@slu.se senast 20:e mars!

Nomineringen skall innehålla namn, ett högupplöst foto på den nominerade studenten och en kort motiveringstext till nomineringen, max 500 tecken på engelska.

Geir Löe, internationell handläggare
Utbildningsavdelningen