SLU-student får ekologiska framtidspriset

Publicerad: 24 januari 2019

Ulrika Aschan, agronomstuderande tredjeårsstudent med inriktning ekonomi vid SLU i Uppsala får årets ekologiska framtidspris av SEB.

Stipendiaten ska enligt statuterna vara framstående i sina studier med ett intresse för svenskt jordbruks framtid i allmänhet och ekologisk produktion i synnerhet. Priset ska gå till en duktig ungdom som vill satsa på ekologisk produktion, innovation och marknad. Priset ska locka ungdomar att satsa på ekologiskt inom de gröna näringarna, genom studier.

Ulrika Aschans familj driver ekologiskt jordbruk med växtodling och nötköttsproduktion utanför Linköping, där hon är mycket aktiv och delaktig i driften. Ulrika Aschan påbörjar nu sin kandidatuppsats under ämnet klimatkompensation genom plantering av träd.

– Det är djurproduktion och nötköttsproduktion som intresserar mig mest, helst ekologisk sådan. Jag jobbar hemma med detta så mycket jag kan och så fort jag får möjlighet. Det är jättekul att få det här priset, jag har aldrig vari med om något sådant. Det är jättekul att bli uppmärksammad och det ger en stor motivation framöver, säger Ulrika Aschan.

Stipendiet, till ett totalt värde om 10 000 kr kommer att delas ut vid Ekogalan den 31 januari på Grand Hotel i Stockholm