En oöppnad ”julklapp”

Publicerad: 03 april 2018

Odlingen av julgranar kan utvecklas mycket mer. Det framhåller Martin Pettersson som skrivit landets första doktorsavhandling om julgransproduktion. Martin är doktorand på Institutionen för Sydsvensk skogsvetenskap.

I avhandlingen jämförs Sveriges småskaliga produktion med North Carolinas storskaliga produktion. Där finns en mängd kunskap om produktion och skötsel inklusive handböcker, faktablad, manualer, artiklar och webbplatser om julgransproduktion.
Dessutom finns ett universitetsprogram och utbildad personal som har till uppgift att stödja och hjälpa North Carolinas 1300 julgransodlare.

DETTA samarbete mellan myndigheter, forskare och odlare har hjälpt till att forma North Carolinas mycket framgångsrika julgransindustri, där majoriteten av granarna exporteras till andra delstater i USA, med en årlig omsättning motsvarande 100 miljoner dollar (över 800 miljoner kronor).

Läs hela nyhetsbrevet här

Martin Pettersson försvarar sin avhandling "Diseases on Christmas Trees in Southern Sweden and Western North Carolina" fredagen den 13/4 2018 kl 09.00 i Craafordsalen i Alnarp.

Länk till avhandlingen: https://pub.epsilon.slu.se/15377/
Respondent: MSc Martin Pettersson