Tre alumner från SLU med på lista över 2019 års mest spännande hållbarhetstalanger

Publicerad: 22 november 2018

Aktuell Hållbarhet har tillsammans med deras läsare utsett 2019 års mest spännande ­hållbarhetstalanger under 33 år. Med på listan finns tre alumner från SLU. SLU Alumn ställde några frågor till två av dem.

Jens Thulin, 30 år, Affärsutvecklare och entreprenör, Godsinlösen

Har flera engagemang inom hållbarhet och driver sin egen klimatsmarta gård. Jens har skapat sig en tydlig profil som klimat­smart köttbonde och har arbetat länge för att öka både vuxnas och barns kunskap om livsmedelsproduktion, klimatfrågor och förnyelsebar energi".

Amanda Borneke, 24 år, Kvalitets- och miljöansvarig, CS Riv & Håltagning

Amanda ­Borneke arbetar både som kvalitets- och miljö­ansvarig på CS Riv och håltagning, Sveriges enda riv­entreprenad som skrivit på färd­planen för Fossilfri bygg- och anläggningssektor samt har sitt egna återbruk för rivavfall. Vid sidan av sitt jobb är hon konsult och Sociala medier-ansvarig för Miljöpartiet Mölndal. Hon har ett enormt driv för att rädda världen med hjärtat på rätt plats.

Vad betyder det att ha blivit utsett till en av 2019 års mest spännande hållbarhetstalanger?

Jens - Det betyder att mitt engagemang och arbete med att bidra till en bättre mer hållbar värld uppskattas, vilket är både glädjande och inspirerande. Jag är tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna så det sporrar såklart mig att fortsätta med min gård, mitt jobb och övriga bolag som jag är engagerad i.

Amanda - Det är ett av de finaste titlarna som går att få i branschen. Jag är otroligt tacksam för att mitt arbete blir belyst och uppmärksammat. Det betyder att många bryr sig.  Min dröm är att inspirera, motivera och engagera verksamheter inom miljökommunikation.

Vad pluggade du på SLU och när tog du examen?

Jens - Jag är LARKare och läste mastersprogrammet Hållbar Stadsutveckling som då var ett samarbete mellan SLU och Malmö Universitet. Jag tog examen 2013.

Amanda - Jag studerade en Master i miljökommunikation och management, från 2015 till 2017. Jag valde att göra min uppsats som ett examensjobb för ICA som blev startskottet för min egna konsultbyrå Borneke Miljökommunikation.

Vad har din SLU-utbildning betytt för dig?

Jens - På ett personligt plan har utbildningen gett mig vänner för livet och många härliga minnen från åren i Alnarp. På ett professionellt plan var det främst de sista två åren på utbildningen som formade mig till den "hållbarhetsnörd" jag är idag.

Amanda - Efter min kandidat i miljövetenskap så kunde jag allt om naturens kretslopp och hur människan påverkar dessa kretslopp. Jag fortsatte att studera miljökommunikation och management. Det gav mig den sista pusselbiten för hur jag kan inspirera människor att ta hand om vår planet.

Vad är den största utmaningen vi står inför inom hållbarhet?

Jens - Att bromsa klimatförändringen tillräckligt snart för att hålla oss under 1,5 graders uppvärmning.

Amanda - Bygg- och anläggningssektorn kommer att ha störst utmaningar. Först och främst handlar det om att demontera byggnader, snarare än riva ner dem. Det andra är att mäta och utvärdera! Genomlys hela projekt och se hur ni kan göra affärsmodellen cirkulär. Hållbarhetsarbete måste komma från ledningsgruppen och vara en kompetens som finns i styrelse och ledning, med enskilt ansvar, inte en sidoroll.

Fakta:

Aktuell hållbarhet är Nordens största och ledande kunskaps- och medieföretag inom miljö, hållbarhet och CSR.

De tre alumnerna från SLU som fått utmärkelsen är:

• Amanda Borneke, 24 år, Kvalitets- och miljöansvarig, CS Riv & Håltagning.
  • Jens Thulin, 30 år, Affärsutvecklare och entreprenör, Godsinlösen
  • Therese Wesström, 29 år, Sustainability and reporting Analyst, Oriflame Cosmetics.

Läs mer: https://www.aktuellhallbarhet.se/2019-ars-framsta-hallbarhetstalanger/